رئیس دانشگاه تگزاس: ایران امکان ادامه تحصیل کوکبی را فراهم کند

0
199

رئیس دانشگاه تگزاس در نامه‌ای به نماینده ایران در سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از حبس امید کوکبی و وضعیت سلامتی او در زندان، خواستار آزادی این فیزیکدان جوان شد.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه آستین ایالت تگزاس آمریکا، بهمن ۱۳۸۹ در تهران بازداشت و به اتهام “ارتباط با دولت‌های متخاصم” به ۱۰ سال حبس محکوم شد؛ اتهامی که او آن را رد کرده است.

در نامه رئیس دانشگاه تگزاس از دولت ایران خواسته شده “با در نظر گرفتن ملاحظات انسان‌دوستانه و پزشکی، امید کوکبی را آزاد کند، تا تحت درمان مناسب قرار گرفته و تحصیل در دانشگاه آستین را ادامه دهد.”

وکیل آقای کوکبی شنبه هفته گذشته از ابتلای موکلش به سرطان کلیه خبر داد و گفت به درمان فوری نیاز دارد. روز چهارشنبه عکسی از این دانشجوی نخبه ایرانی منتشر شد که نشان می‌داد تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

در همین حال بیش از ۱۶ هزار فعال مدنی ایرانی در نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار واکنش آن نهاد بین المللی به “بی‌عدالتی حکومت ایران در مورد امید کوکبی” شدند.

امضاکنندگان این نامه – از جمله شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر، محمد ملکی فعال سیاسی و برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده سیاسی و مدنی ایران – از دبیر کل سازمان ملل همچنین خواسته‌اند از همه ابزارهای ممکن برای آزادی امید کوکبی از زندان استفاده کند.

خانم عبادی در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا در همین زمینه گفت، نامه به آقای بان کی مون بخشی از تلاش‌های فعالان حقوق بشر برای جلب توجه نهادهای بین المللی به زیر پا گذاشتن قانون و عدالت در پرونده امید کوکبی است.

اتهام “دریافت بورسیه” از خارج

برخلاف اتهامی که دستگاه قضایی ایران علیه امید کوکبی مطرح کرده است، خود او دو سال پس از زندانی شدن در نامه‌ای از زندان اوین، علت دستگیری خود را رد پیشنهاد همکاری در یکی از پروژه‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد.

سعید خلیلی وکیل آقای کوکبی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، درباره اتهاماتی که از ابتدای بازداشت علیه موکلش مطرح شده است، گفت که به نظر می‌رسد اتهام او دریافت بورسیه از دانشگاه خارجی است.

به گفته آقای خلیلی “ابتدا اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به وی تفهیم می‌شود و پس از مدتی اتهام ارتباط با دولت متخاصم یعنی آمریکا به او تفهیم و به همین جرم هم به ده سال حبس، یعنی حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود.”

وی در ادامه به ایلنا گفت “فکر می‌کنم محکومیت او اشتباه، و بیشتر بر اساس یک سوءتفاهم ناشی از فضای تیره روابط بین‌المللی در آن مقطع خاص بوده است و مثلا دریافت مختصری هزینه بابت بورس یا هزینه سفر به کنفرانس‌های علمی از دانشگاه‌های معتبر،  برای دانشمندی مانند امید، امری کاملا رایج و عادی است، که در اینجا به عنوان دلیل اتهامی ایشان فرض شده است”.

امید کوکبی متخصص فیزیک با گرایش لیزر است. او رتبه یک از منطقه ۳ و رتبه ۲۹ کشوری در کنکور ورودی دانشگاه در سال ۱۳۷۹، برنده المپیاد دانش‌آموزی آزمایشگاهی شیمی در سال ۱۳۷۸ و ورودی سال ۷۹ دکترای پیوسته فیزیک و همزمان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.

وی در سال ۱۳۸۶ برای ادامه تحصیل به اسپانیا و سپس به ایالات متحده رفت.