رئیس جمهور اوکراین: بر اساس فایل صوتی، جمهوری اسلامی می‌دانست موشک عامل سقوط هواپیما بوده

0
275

با استناد به مکالمات منتشر شدۀ برج مراقبت تهران با خلبان یک هواپیمای داخلی، بسیار محتمل بوده که هواپیمایی کشوری و به تبع آن دولت جمهوری اسلامی از همان لحظۀ سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی در بامداد ۱۸ دی ماه، کاملا از علت انفجار و سقوط هواپیما آگاه بوده باشند.

خبرگزاری «یونیان» اوکراین روز یکشنبه بخشی از مکالماتی را منتشر کرده که میان برج مراقبت فرودگاه تهران و خلبان ایرانیِ یکی دیگر از هواپیماهای در حال پرواز در نزدیکی تهران رد و بدل شده بود.

پس از انتشار این فایل صوتی، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز ادعا کرد که به لطف سرویس‌های اطلاعاتی این کشور، اوکراین موفق به دستیابی به این فایل صوتی شده است.

او گفت: «انتشار این فایل ثابت می‌کند که دولت جمهوری اسلامی از همان ابتدا می‌دانسته است که یک موشک به این هواپیما اصابت کرده است. آنها در همان زمان سقوط این را می‌دانستند.»

او با اشاره به اینکه کی‌یف همواره ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه نقص فنی علت وقوع این حادثه بوده را رد کرده است، افزود: «ما می‌دانستیم که چنین چیزی نبوده است. من پیش از این هم در این باره صحبت کردم اما نه خیلی واضح.»

محتوای فایل صوتی چیست؟

بر اساس فایل صوتی پخش شده از این مکالمه، خلبان هواپیمای غیرنظامی متعلق به شرکت هواپیمایی «آسمان» هم شاهد پرتاب موشک بوده است و هم انفجار آن؛ امری که نشان می‌دهد مقامات جمهوری اسلامی از همان لحظۀ سرنگونی این هواپیما دقیقا می‌دانستند که علت واقعی سقوط، موشک بوده است با این وجود برای چند روز اقدام به پنهان کاری کرده‌اند.

در گزارش این خبرگزاری آمده است: «این فایل صوتی نشان می دهد که سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی نه تنها از علت واقعی این سقوط خبر داشته، بلکه این فایل صوتی ثابت می‌کند که مقامات دولت جمهوری اسلامی موشک را از همان لحظۀ پرتاب تا زمانی که به هواپیمای اوکراینی برخورد کرده است، دیده‌اند.»

په گزارش یورونیوز؛ رواز شماره PS752 خطوط هوایی اوکراین بامداد ۸ ژانویه فرودگاه بین‌المللی تهران را ترک کرده است و همزمان، خلبان هواپیمای داخلی دیگری یعنی «پرواز شماره EP3768 شیراز‌-تهران متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان» که در حال آماده شدن برای فرود در تهران بوده، پرتاب موشک و برخورد آن به هواپیمای اوکراینی را دیده است.

در ادامه، متن این مکالمه که کمی بیش از سه دقیقه طول کشیده است، می‌آید:

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «منطقه تقریبا ساعت …. رو هدینگ ۳۲۰ (جنوب غربی)هست، منطقه اکتیوه؟»

برج مراقبت: «جی پی اس… [در ادامه از برج مراقبت جمله‌ای نامفهوم شنیده می‌شود].»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «یک سری نورهایی مثل موشکه، چیزی هست؟»

برج مراقبت: «۳۲۰؟ منطقه نه. چند مایلی؟ کجا؟»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «محلش رو نمی‌تونم تشخیص بدم ولی فکر کنم طرف پیام کرج اینا باشه.»

برج مراقبت: «چند مایلی؟ کجا؟»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «الان ما نورش رو می‌بینیم از اینجا.»

برج مراقبت: «چیزی به ما گزارش نشده… چه جوریه نورش، به چه صورته؟»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «نور موشکه دیگه.»

برج مراقبت: «به سمت شهر که احیانا حرکت نمی‌کند؟ نه؟»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «شاید… نه نه از اونجا بلند شد… یک همچین چیزی.»

برج مراقبت: «به ما چیزی گزارش نشده؛ ولی شما مراقب باشید.»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «باشه دارم به مسیر فرود می‌رسم.»

برج مراقبت: «پرواز بین‌المللی اوکراین ۷۵۲، پیام را دریافت می‌کنید؟» برج مراقبت تهران بارها این سوال را تکرار می‌کند اما از هواپیمای اوکراینی پاسخی نمی‌شنود.

برج مراقبت: «آسمان ۳۷۶۸، از اون بالا چیز دیگری می‌بینید؟»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «مهندس جان، انفجار بود. یک نور بسیار بزرگی دیدیم. نمی‌دونم چی بود واقعا.»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «برای ما نرماله همه چیز؟»

برج مراقبت: «آره فکر نمی‌کنم مشکلی برای شما باشه.»

خلبان پرواز شیراز‌-تهران: «انشاالله.»