رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان شفاف سازی بخش های مورد مناقشه توافق هسته ای جمهوری اسلامی شد

0
199

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی طرف های غربی توافق هسته ای با جمهوری اسلامی را به شفاف سازی بخشی از توافق فراخواند که مربوط به فن آوری هایی مورد استفاده در تولید بمب اتمی می شود.

یوکیو آمانو روز سه شنبه ۴ مهر در ویتنام از توافق هسته ای جمهوری اسلامی و قدرت های جهان دفاع کرد اما حاضر نشد درباره انتقادها و مخالفت سرسختانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با توافق اظهارنظر کند.

در توافق هسته ای جمهوری اسلامی و قدرت های جهان برغم اکثر بندها که در آن نقش نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به روشنی قید شده، در بخشی که از آن با عنوان ماده ی T، T-section یادمی شود، نامی از آژانس برده نشده است. روسیه می گوید آژانس از همین رو نباید در آن دخالت کند. آژانس بین المللی و قدرت های غربی اما با روسیه مخالفند.

یوکیو آمانو می گوید دست آژانس برای نظارت بر ماده T در توافق هسته ای باز نیست.

ماده T توافق هسته ای با جمهوری اسلامی بعنوان نمونه شامل استفاده از مدل های کامپیوتری است که می تواند در شبیه سازی بمب اتمی بکار گرفته شود و یا طراحی مکانیزم ماشه های انفجاری که می تواند در روند تولید بمب اتمی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد مقام های ذیربط بتوانند این موضوع را در گردهمایی که در توافق هسته ای برای بررسی توافق در نظر گرفته شده، به گفتگو بگذارند. آقای آمانو گفت شفافیت بیشتر درباره مفاهیم و فنآوری های قید شده در ماده T می تواند مفید باشد.