دیپلومات های دلال، بازوی پنهان سیاست خارجی بریتانیا؛ نوشتۀ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
151

آقای فرامرز دادرس پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی مقیم فرانسه، نویسنده، مترجم و پژوهشگر مسائل ایران و از افسران پیشین گارد شاهنشاهی در ارتش ایران نوشتاری را پیرامون سیاست خارجی انگلستان در تارنمای فرهنگ ایران قرار دادند که در زیر می آید:

با توجه به دگرگونی هایی که در همه زمینه ها، در جهان امروز پیش آمده است، دولت بریتانیا دیگر نمی تواند با بهره گیری از روش های استعماری و استثماری کهنه خود، سیاست های خارجی خود را پیش برد. از اینرو، دولت بریتانیا روش تازه ای را پیش گرفته است، روشی که از یک سو، هم پول ساز! باشد، و از سوی دیگر، بتواند راه فرار از مسئولیت های حقوقی و اخلاقی دولت فخیمه! بریتانیا را در برابر افکار عمومی جهانیان و دادگاه های بین المللی فراهم کند.

در چند سال گذشته برخی از سیاستمداران پیشین انگلیسی، وزراء، سفراء و دیپلومات های باز نشسته این کشور، دفترهای مشاوره خصوصی باز کرده اند و در زمینه های اقتصادی و سیاسی، به مشتریان خود که بیشتر آنان در خاورمیانه دارای منافعی می باشند، مشاوره می فروشند. برخی دیگر از مسئولین پیشین سیاست خارجی بریتانیا ترجیح داده اند به جای باز کردن دفتر شخصی، به استخدام شرکت های مشاوره همکاران خود در آیند.

در سال 1975 ،میلادی به دستور نخست وزیر وقت بریتانیا، یک دفتر به نام؛ کمیته مشورتی قرار ملاقات های تجاری، (Advisory Committee on Business Appointments) در لندن باز شد تا از تداخل عملیات میان این دفتر های مشاوره جلوگیری نماید. ریاست این کمیته به عهده، لرد، یان بروس لانگ، (Lord Lang of Monkton)می باشد. سر کولین باد، لرد ناوین، هولاکیا، لرد گاس مک دونالد،سر هاوگ استونسن، لرد مایکل واکر، مارک ادیسون و ماری جو ژاکوبی دیگر اعضای این کمیته مشورتی می باشند.

بنا بر آماری که این کمیته منتشر کرده است؛ از ماه آوریل 2012، تا ماه مارس 2013، قرار های دفتر های زیر نظر این کمیته نسبت به سال پیش صد در صد افزایش داشته است. این در حالی است که گفته می شود؛ برخی از دفتر های مشاوره هنوزعضو این کمیته نمی باشند.

نایجل شنوالد، مشاور سیاست خارجی تونی بلر نخست وزیر پیشین بریتانیا، که مدتی سفیر این کشور درآمریکا بود، به استخدام دفتر مشاوره آمریکایی؛ برونسویک، در آمده است.

تام فیلیپس، سفیر پیشین انگلیس در افغانستان، اسرائیل و عربستان سعودی، با دفتر مشاوره؛ آفریقا ماتر، مربوط به لیندا چاکر، وزیر پیشین توسعه بریتانیا همکاری می کند.

روبرت برینکلی، سفیر پیشین بریتانیا، در اوکراین و سپس پاکستان، دفتر مشاوره شخصی خود را به نام روبرت برینکلی کمپانی، باز کرده و به شرکت بزرگ؛ تعاونی خوراکی بریتانیا (Associated British Foods ) مشاوره می دهد.

آلن شارلتون ،سفیر پیشین بریتانیا در برزیل، در ماه ژوئیه 2013، دفتر مشاوره خصوصی خود در زمینه روابط بین المللی را افتتاح کرد.

دومینیک آسکیچ، سفیر پیشین بریتانیا در لیبی، دفتر مشاوره خود را در زمینه امور تجاری در ژانویه 2013، افتتاح کرد، و بی درنگ شرکت بزرگ، گراویس کاپیتال و شرکاء، که در زمینه های گوناگون درخاورمیانه پروژه هایی را در دست دارد، در فهرست مشتریان خود قرار داد. شرکت وکالت دانتون، نیز از جمله مشتریان آسکیچ می باشد.

جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، که هم اکنون نماینده پارلمان می باشد، علاقه بسیاری به ایران پیدا کرده است. جک استراو، گفته است که مایل نیست در دور آینده خود را کاندیدای نمایندگی پارلمان نماید.

به نظر می رسد که جک استراو، در آینده نزدیک دفتر مشاوره خود را برپا کند و با توجه به دوستان مهمی که در ایران دارد، می تواند نقش بسیار فعالی را در زمینه دلالی سیاسی و اقتصادی در رابطه با جمهوری اسلامی و غرب بازی کند.

پیشرفت های علمی در زمینه فن آوری نوین، کسب اطلاعات پنهانی از سوی کشورهای مجهز به این فن آوری ها را ساده تر می کند. این دفتر های مشاوره برای پیش برد اهداف خود، نیاز مبرمی به اطلاعات واقعی و پشت پرده دارند.

در چند ماه گذشته افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نشان داد که شنود های تلفنی از سوی دولت های آمریکا وبریتانیا سازمان داده شده است، انگلیس شریک اصلی آمریکا در این عملیات پنهانی اطلاعاتی می باشد و نقش مهم و کلیدی را به عهده دارد.

دولت بریتانیا می تواند اطلاعاتی را که از راه جاسوسی به دست می آورد در اختیار این دفتر های مشاوره بگذارد تا در پیشبرد اهداف این دفتر ها موثر باشد.

منابع:

http://acoba.independent.gov.uk

 http://acoba.independent.gov.uk/media/29744/acoba%2012-13%20annual%20report.pdf