دیپلمات اروپایی: جمهوری اسلامی باید فوراً موارد نقض تعهدات برجامی خود را متوقف سازد

0
81

در زمانی که رژیم جمهوری اسلامی همچنان از محدودیت‌های اعمال شده در توافق هسته‌ای، شانه خالی می‌کند، یک دیپلمات اروپایی تأکید کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه آینده خود، پرونده هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را به بحث خواهند گذاشت.

این دیپلمات اروپایی در اظهارات جمعه 22 ژانویه خود تأکید کرد که رژیم جمهوری اسلامی باید فوراً از همه موارد نقض تعهدات برجامی خود که ماه‌هاست ادامه دارد، دست بردارد.

علاوه بر این در بروکسل به نقل از دیپلماتی که حاضر به افشای نام خود نشد، نوشت که وزیران خارجه اروپا در مورد وضعیت خلیج فارس و همه متغیرها، از جمله پرونده رژیم جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهند کرد.

مرحله حساس

شایان توجه است که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چند روز پیش هشدار داده بود که برجام در یک «مرحله حساس» قرار دارد؛ آنهم درحالی که اقدامات رژیم جمهوری اسلامی، تلاش‌های جاری برای بازگرداندن ایالات متحده به برجام را تهدید می‌کند.

بورل در نامه‌ای خطاب به وزرای خارجه اروپا نوشت: «ما در مورد ابعاد هسته‌ای و همچنین دورهای جدید تحریم‌های آمریکا، شاهد تحول بسیار نگران کننده‌ای بودیم.»

در این نامه که دوشنبه گذشته قبل از نشست دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا ارسال شد، آمده ‌است: «این وضعیت، عامل تهدیدی برای تلاش‌های دیپلماتیک، از جمله تلاش‌های ما برای تسهیل بازگشت ایالات متحده به برجام و بازگشت رژیم جمهوری اسلامی برای اجرای کامل تعهدات برجامی خود است.»

العربیه نوشت؛ اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای امضا کننده برجام در تلاشند تا بایدن را نسبت به بازگشت به برجام متقاعد سازند که ترامپ دوسال و اندی قبل از آن خارج شد و تحریم‌های سختی را علیه رژیم جمهوری اسلامی اعمال کرد.