«دیوید جیمز الیوت» کلاه «جان وین» بر سر می‌گذارد

0
496

«دیوید جیمز الیوت» که برای 10 سال در سریال تلویزیونی «JAG» بازی می‌کرد به عنوان بازیگر نقش «جان وین» از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما در فیلم «ترومبو» ایفای نقش می‌کند.

فیلم «ترومبو» به کارگردانی «جی روچ» روایتگرداستان زندگی واقعی «دالتون ترومبو» فیلمنامه نویس هالیوودی با بازی «برایان کارنستون» است که بدلیل ارتباطش با کمونیست ها در دوران طلایی هالیوود وارد لیست سیاه شد.

در این فیلم علاوه بر «برایان کارنستون» و «دیوید جیمز الیوت» بازیگرانی دیگری چون «هلن میرن»، «دایان لین» و «جان گودمن» به همراه «پیتر مکنیز» و «راجر بارت» نیز بازی خواهند کرد.

«ماریون میچل موریسون»متولد ۲۶ مه ۱۹۰۷ که با نام هنری «جان وین»، بازیگر سرشناس، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۹ به خاطر بازی در فیلم «شن‌های ایوو جیما» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

جان وین در سال 1926 در زمان سینمای صامت بازیگری را شروع کرد و سال‌ها بعد در سال 1939 بود که با وسترن برجسته‌ی جان فورد به نام « دلیجان» به شهرت رسید.

در فیلم‌های حماسی جان فورد بود که سیمای جان وین تا حد اسطوره‌ای زوال‌ناپذیر قوام گرفت. در فیلم‌هایی مانند «قلعه»، «آپاچی» ، «ریو گرانده»، «جستجوگران»، «دختری با روبان زرد»، « آخرین فرمان» ، « مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام». این فیلم‌ها امروزه به گنجینه‌ی کلاسیک سینما پیوسته‌اند.

وی همچنین در سه فیلم «ریو براوو»، «ریو لوبو» و «الدورادو» به کارگردانی «هاوارد هاکز» نیز ایفای نقش کرد که از آن‌ها به عنوان سه گوهر سینتمای وسترن یاد می شود.

جان وین دو فیلم نیز کارگردانی کرد؛ وسترنی به نام «آلامو» در سال 1959 و فیلم جنگی « کلاه سبزها» در سال 1968. اما در ستایش از او لازم نیست از این دو فیلم سخنی گفته شود و به سادگی باید گفت که او بازیگری توانا بود که سینمای وسترن به او مدیون است.

آخرین نقش‌آفرینی «جان وین»، ستازه نام‌دار سینمای آمریکا 31 سال بعد از مرگ او در فیلم وسترن علمی – تخیلی«توفان‌سواران غرب طلایی» محصول سال 1984 در قالب دی‌وی‌دی عرضه شد که پیش از این هرگز به‌روی پرده سینما نیامده بود.

«جان وین» طی چند دهه فعالیت سینمایی در بیش از 170 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشت که اولین آنها در 19 سالگی با نام «سرخ‌پوستی از هاروارد» بود.

به گزارش ایسنا؛ ؛ اگرچه 35 سال از درگذشت این بازیگر بزرگ هالیوود می‌گذرد، اما محبوبیت وی به‌واسطه بازی در فیلم‌های وسترن و کابوی همچنان حفظ شده است و انجمن فیلم آمریکا در سال ‌1999، او را به‌عنوان یکی از ‌13 بازیگر بزرگ تمام ادوار هالیوود انتخاب کرد.