دیوان عالی آمریکا ایران را به پرداخت ۲ میلیارد دلار غرامت محکوم کرد

0
148

دیوان عالی آمریکا با صدور حکمی در خصوص پرونده بمب‌گذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت اعلام کرد که از دارایی‌های مسدود‌شده ایران باید غرامتی به میزان ۲ میلیارد دلار به خانواده‌‌های قربانیان حملات پرداخت شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه (۲۰ آوریل/ ۱ اردیبهشت) شکایت خانواده‌های قربانیان بمب‌گذارهای بیروت در سال ۱۹۸۳ را موجه دانسته و رای به پرداخت دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به بازماندگان این قربانیان داده است.

این حکم با رای مثبت ۶ قاضی و رای منفی ۲ قاضی صادر شده است.

دیوان عالی آمریکا تصریح کرده که مصوبات کنگره این کشور رسیدگی به شکایات خانواده‌های قربانیان را منع نکرده و رسیدگی به این‌گونه شکایات هم‌چنان در چارچوب نهادهای قضایی این کشور است.

در سال ۱۹۸۳ در بمبگذاری‌های بیروت ۲۴۱ تفنگدار دریایی آمریکا کشته شده بودند. نهاد‌های امنیتی آمریکا جمهوری اسلامی را مرتبط با بمب‌گذاری‌ها در مقر تفنگداران دریایی آمریکا می‌دانند. گفته می‌شود که‌ رای دادگاه نیز بر اساس اطلاعات ارتش و نهادهای امنیتی این کشور صادر شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیش‌تر کوشیده بود که از دسترسی نهادهای قضایی آمریکا به دارایی‌های مسدود شده‌ی ایران جلوگیری کند. مقامات ایران با استناد به مصوبات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ تلاش ورزیدند تا مانع از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حملات تروریستی شوند.

گفته می‌شود که تامین این غرامت می‌تواند شامل تمام دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر نیز بشود.

به گفته ناظران سیاسی، کنگره آمریکا در ۲۰ سال گذشته بارها دست به تغییر قوانین زده تا رسیدگی به شکایت خانواده قربانیان حملات تروریستی و امکان پرداخت غرامت به آنان تسهیل شود.

بیش از ۱۳۰۰ نفر از بستگان قربانیان بمبگذاری بیروت و “برج‌ الخُبر” (برج‌های خُبَر) در عربستان سعودی شاکیان این پرونده هستند.

در سال ۱۹۹۶ در انفجاری در نزدیکی “برج‌ الخُبر” ۱۹ نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

مقامات آمریکا از جمله پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) گروه‌هایی را مسئول این حمله تروریستی دانستند که با ایران در ارتباط بوده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ روزنامه واشنگتن تایمز پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که فردی که در ارتباط با انفجار “برج الخُبَر” بوده، در زمان سفر از ایران به لبنان بازداشت شده است. بنا به این گزارش فرد مزبور اطلاعات مهمی را در اختیار نهادهای امنیتی آمریکا قرار داده است.