دیوار مهربانی به یار مهربان رسید

0
290

دیوار مهربانی در شیراز این روزها فقط مایحتاج جسم را تامین نمی‌کند؛ در شهر ادب، یک کتابفروش، دیوار مهربانی کتاب را راه انداخته تا نیاز روح را هم برآورده کند.

نخستین بار که جوانان شیرازی با خوش‌ذوقی دیوارمهربانی را در خیابان خلیلی راه اندازی کردند، شاید هیچ‌کس باور نمی کرد تب‌و‌تاب این جنبش مردمی سراسر ایران را در در نوردد و به مرور این حرکت خداپسندانه اجتماعی در کشورهای همسایه هم الگوبرداری شود.

انگار شیراز به نخستین‌ها شناخته می شود؛ چراکه با آزادسازی نرخ نانوایی‌ها هم نخستین بار در کشور یک نانوایی در خیابان هدایت این شهر دست به اقدامی نیکوکارانه زد و با تحویل نان به نرخ پیش از آزادسازی جنبشی را رقم زد تا به مرور در دیگر جاهای ایران هم این خیرخواهی تکثیر شود.

پس از اینکه مردم شیراز با پوشاکی که روی دیوارهای مهربانی آویختند، حالا دیوار مهربانی در دایره نیازهای جسمانی انسانهای آبرومند نمانده و این دیوار برای آویختن یارمهربان هم چیده شده است.

از هفته گذشته که این‌دیوار یا به‌عبارتی قفسه مهربانی کتاب در یکی از کتابفروشی‌های شیراز راه اندازی شد و البته متولی آن نخواست این حرکت را رسانه‌ای شود.

سال‌ها پیش، هنگامی که هنوز کرانه رودخانه خشک در چنبره  بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان نشین‌های امروزی نبود، رستورانی وجود داشت، این رستوران اکنون فضای خود را به عرضه  غذای فرهنگی اختصاص داده و به گفته مدیر کتابفروشی «اسفند» بیش از اینکه مکانی برای فروش کتاب باشد، سوپرمارکتی برای عرضه محصولات فرهنگی است.

غلامحسین امامی که از چهره های ادبی و فرهنگی شیراز است و چندی پیش به لطف کتابخانه ملی فارس به عنوان یکی از کتابفروشان برجسته استان فارس مورد تقدیر قرار گرفت، دوست ندارد که درخصوص راه اندازی دیوار مهربانی خود را مطرح سازد.

کتاب اسفند یکی از با سابقه‌ ترین کتابفروشی‌های شیراز است که در ۲۲ اسفند ۱۳۶۶ با همکاری مشترک شاپور بنیاد، از شعرای بنام شیراز و غلامحسین امامی، در خیابان پوست‌چیِ شیراز تاسیس شد و پس از درگذشت شاپور بنیاد در سال ۱۳۷۸، توسط غلامحسین امامی در میدان دانشجو، ابتدای خیابان ساحلی روبه رودخانه خشک یا «هفت پیلی» فعالیت می کند.

این کتابفروشی به لحاظ جغرافیایی در مکان مناسبی واقع شده، به طوری که وجود دانشگاه شیراز و خوابگاه‌های دانشجویی، این منطقه را به یک منطقه فرهنگی و آن را به پاتوقی برای اهل کتاب تبدیل کرده است.

گرچه در زیربنای ۲۱۰ متری این فروشگاه بیش از ۶۵ هزار جلد کتاب ارائه شده، اما بیشترین استقبال از کتاب‌های نقد ادبی، شعر، رمان، داستان، هنرهای تجسمی و فلسفه است و آنها که نشریات خاص را روی پیشخوان کیوسکهای مطبوعاتی نمی یابند می توانند آنها را در این فروشگاه فرهنگی تهیه کنند.

برای آنها که دست‌کم در هفته یکی دوبار گذرشان حتی شده برای خوش‌وبش با دیگر کتاب‌دوستان به این کتابفروشی سری می زنند، بیش از اینکه فضای سرداب این مکان جلب توجه کند، شیوه برخوردی است که امامی و فرزندش با مراجعان مورد توجه قرار می گیرد، زیرا شیدا امامی و پدرش با پیشنهادهایی که به فراخور شناختی که از مشتریان دارند به معرفی آثار می پردازند و آنچه را پیش روی مخاطب قرار می دهند که هرچند ممکن است برای دقایقی این شناخت انجام گرفته باشد، دقیق و مناسب است.

غلامحسین امامی که نویسنده و روزنامه نگاری را در کارنامه دارد فقط خود را محدود به کتابفروشی نکرده و صاحب امتیاز نشر هم هست. بدین شکل که در سال ۱۳۶۷ انتشارات «شیوا» را تأسیس کرد و از آنجا که در آن سال‌ها کار نشر و کتابفروشی را با هم انجام می‌داد دوره بسیار خوبی را هم تجربه کرده، چراکه معتقد است: کتاب‌های خودمان را به پخشی‌ها می‌دادیم و کتاب‌های روز ناشران دیگر را هم تحویل می‌گرفتیم.

انتشارات شیوا با این که حدود ۲۱ کتاب منتشر کرد در سال های بعد تعدادی کتاب دیگر آماده چاپ داشت که به دلیل مشکلاتی پس از دو سال تعطیل شد و این موضوع فعالیت فروشگاه «کتاب اسفند» را نیز مدتی متوقف ساخت.

جمعه، آغاز مهربانی کتاب، کتابخوانی نیاز به گسترش دیوار مهربانی دارد

هنوز مدتی از تشکیل دیوار مهربانی کتاب نگذشته است. جمعه ۹ بهمن است که یکی از مشتری‌های دائمی کتاب اسفند با بسته‌ای در دست پله‌های کتابفروشی را پایین آمده و پس از گشت و گذاری در میان پیشخوان کتاب‌های تازه و میزها و قفسه های آثار گذشته ۹ جلد کتاب را که در حوزه های روزنامه نگاری و سینماست با این هدف که دیگر اهالی رسانه و سینما که کتاب اسفند را پاتوق خود قرار داده اند بی بهره نمانند، روی یکی از طبقات قفسه‌ای که سمت راست کتاب‌فروشی است قرار می دهد.

او که از روزنامه نگاران و هنرمندان حوزه فیلم و عکس شهر شیراز است رغبتی به عنوان شدن نامش ندارد و می گوید که با این هدف این کتابها را که دست اول هستند و نو روی دیوار مهربانی می گذارد تا اهالی رسانه شیراز که متاسفانه از مطالعه مستمر دور شده اند و هزینه خرید کتاب را به ناچار صرف روزمرگی های زندگی می کنند این فرصت را داشته باشند از این آثار استفاده مطلوب کنند.

به گزارش مهر؛ این هنرمند و روزنامه نگار که در سالهای رونق کتابخوانی بیش از دوهزار جلد نشریه و مجله را به کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز اهدا کرده، معتقد است که همچنانی که اقشار فرودست جامعه نیاز به گسترش دیوار مهربانی دارند، آنها که دغدغه تامین غذای جسم را ندارند، اما در تامین هزینه های فرهنگی خود فشار اقتصادی را تحمل می کنند باید این امکان را داشته باشند از یارانه ای که دیوار مهربانی کتاب به واسطه خوش ذوقی یک کتابفروش و دوستداران کتاب فراهم می سازد بی بهره نمانند.

وی یادآور می شود: اینکه کتابفروشی های شهر ادب و هنر با مشکلاتی از جمله گرانی آثار، پایین بودن قدرت خرید مردم، در اولویت قرار نداشتن کتاب در سبد زندگی دست و پنجه نرم می کنند و هر از چندی یکی از آنها به دلیل هزینه ها و نبود مشتری عطای کتابفروشی را به لقایش می بخشند، کتاب اسفند با راه اندازی دیوار مهربانی کتاب فرصت تبادل یار مهربان را فراهم ساخته تا آنها که به آثار نوشتاری که خوانده اند نیاز ندارند این امکان را به دیگران بدهند در حوزه های مختلف کتابهایشان را به رایگان تامین کنند.

حالا در این گوشه از شهر شیراز شما می توانید کتاب بگذارید و کتاب بردارید.