دیدبان حقوق بشر: حشد‌الشعبی علیه آواره‌ها مرتکب جنایت شده‌ است

0
134

دیدبان حقوق بشر، در گزارشی موارد نقض حقوق بشر توسط شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران در اردوگاه‌های آوارگان را مورد توجه قرار داده و از جامعه بین‌المللی خواسته است که با فشار به مقام‌های عراقی، زمینه بازخواست عاملان «جنایت» در اردوگاه‌ها و روشن‌شدن سرنوشت افراد ناپدید شده را فراهم کند و با نبش گورهای دسته‌‌جمعی هویت قربانیان مشخص شود.

به گزارش روز جمعه 12 فوریه تلویزیون «کوردستان24» این سازمان در گزارشی تحت عنوان «کشف گورهای دسته جمعی در عراق فرار عاملان جنایات وحشیانه از مجازات را فاش می‌سازد» به کشف برخی گورهای دسته جمعی توجه دارد که اجساد داخل آن‌ها مربوط به کسانی است که از سوی شبه‌نظامیان «حشد شعبی» وابسته به رژیم جمهوری اسلامی، از اردوگاه‌ها خارج و کشته شده‌اند. سن برخی از قربانیان زیر 18 سال بوده است.

بلقیس والی کارشناس امور عراق در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیدبان حقوق بشر، «اردوگاه اسحاق» در استان صلاح‌الدین را به عنوان مثال معرفی می‌کند و می‌گوید: «با موافقت نیروهای حشد شعبی وارد اردوگاه شده و با شماری از آواره‌ها دیدار داشته که بستگان آنان ناپدید یا کشته شده‌اند و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.»

بلقیس، در گزارش خود آورده است که «با شماری از زنان دیدار داشته که همسران خود را از دست داده‌اند. زنان به او گفته‌اند؛ به دنبال انفجاری در نزدیکی اردوگاه، نیروهای مسلح وارد اردوگاه شده و 52 مرد را با خود برده‌اند که تا کنون هیچ خبری در باره آنان در دست ندارند و سن مردها را 17 تا 57 سال اعلام کرده‌اند.»

پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، همچنین نوشته است که یک منبع آگاه از احتمال زنده‌ماندن برخی از مردها و نگهداری آنها در زندان مخفی خبر داده است. و کشف یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی اردوگاه اعلام شده که باقیمانده اجساد 50 نفر از آن خارج شده است.

در ماه نوامبر گذشته با تصمیم دولت عراق، برخی اردوگاه‌ها از جمله اردوگاه اسحاق تخلیه و بسته شدند، اما همچون بیشتر آواره‌های اردوگاه‌های دیگر، به ساکنان اردوگاه اسحاق نیز اجازه بازگشت به مناطق خود داده نمی‌شود و باید به فکر یافتن منطقه‌ای دیگر برای سکونت خود باشند.

العربیه گزارش داد؛ در پایان این گزارش از جامعه بین‌المللی خواسته شده که مقام‌های عراق را تحت فشار قرار دهند تا برای بازخواست عاملان جنایات و روشن ساختن سرنوشت افراد ناپدید شده اقدام کنند و اسناد جنایات داعش را جمع آوری کنند و با نبش گورهای دسته‌جمعی هویت قربانیان را مشخص نمایند.