“دگزامتازون” داروی شفابخشی که خطر مرگ را تا یک سوم نزد بیماران حاد کرونایی، کاهش می‌دهد

0
188

پس از اعلام پژوهشگران بریتانیایی در باره کشف نتایج اولیه دارویی از خانواده استروئیدها* به نام “دگزامتازون”** بر درمان بیماران حاد کرونایی، سازمان جهانی بهداشت از پیشرفت علمی پژوهشگران بریتانیایی در این زمینه استقبال کرد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می گویند که استفاده از “دگزامتازون” می‌تواند خطر مرگ را بین مبتلایان به ویروس کرونا که مشکلات جدی تنفسی دارند، تا یک سوم کاهش دهد.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به کشف پژوهشگران بریتانیایی در شفابخش بودن”دگزامتازون” برای بیماران حاد کرونایی در بیانیه ای عصر روز سه شنبه ١٦ژوئن اعلام کرد: «این اولین درمان اثبات شده‌ای است که میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را که برای تنفس به اکسیژن نیاز دارند و یا تحت دستگاه‌های تنفس مصنوعی قرار دارند را کاهش داده است.»

تدروس آدهانوم در این بیانیه همچنین گفت: «این خبر امیدوارکننده ای است و من به پژوهشگران بریتانیایی، دانشگاه آکسفورد، بیمارستان‌ها و بیمارانی که در این پیشرفت علمی برای نجات جان انسان‌ها مشارکت داشته اند، تبریک می گویم.»

سازمان جهانی بهداشت همچنین با اعلام به اشتراک گذاشتن نتایج این تحقیقات اولیه از سوی پژوهشگران بریتانیایی با این سازمان جهانی اعلام کرد که امیدوار است در روزهای آینده تجزیه تحلیل کامل تری از داده های این تحقیقات انجام دهد.

قرار است سازمان جهانی بهداشت به زودی تحقیقات خود را بر داروی ” دگزامتازون” تکمیل کرده  و دستورالعمل نحوه و چگونگی مصرف این دارو در جهان را اعلام نماید.

پروفسور استفان پاویس مدیر خدمات سلامت همگانی بریتانیا  نیز در بیانیه ای گفت: «این گام بزرگی در جستجوی راه‌های جدید درمان بیماران کووید ۱۹ است.»

وی در این بیانیه افزود: «این دارو قبلاً به دلیل اثرات ضدالتهابی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.»

مت هنکاک، وزیر بهداشت نیز در توییتر نوشت: «با خوشحالی بسیار زیاد، اولین آزمایش موفق بالینی برای درمان کووید ۱۹ را اعلام می‌کنم. این اولین نمونه این چنینی در سطح جهان و نمادی از قدرت دانش است.»

کارشناسانی که آزمایش بالینی این دارو را انجام داده اند، می گویند که به گروهی اتفاقی متشکل از ۲۱۰۴ بیمار کرونایی به مدت ۱۰ روز، روزی ۶ میلی گرم “دگزامتازون” تجویز شد و در همان حال، گروهی دیگر متشکل از ۴۳۲۱ نفر درمان معمولی دریافت کردند.

بررسی نتایج اولیه نشان داد که “دگزامتازون”  موجب  کاهش مرگ‌ومیر به میزان یک پنجم در میان بیماران متصل به اکسیژن و یک سوم در میان بیماران متصل به دستگاه‌های تنفس مصنوعی می‌شود.

مارتین لاندری، استاد پزشکی و همه‌گیرشناسی در دانشگاه آکسفورد که یکی از پژوهشگران اصلی آزمایش این دارو بوده است، گفت: « نتایج اولیه بسیار روشن و شفاف هستند: ” دگزامتازون ” خطر مرگ را در بیمارانی که پیچیدگی‌های شدید تنفسی دارند، کاهش می‌دهد.»

نیل کاماک از بنیاد بهداشت ولکام می گوید که این دارو بسیار ارزان است، ساخت آن آسان است و می‌تواند به سرعت ساخته شده و در دسترس همه بیماران حاد کرونایی در سراسر جهان قرار بگیرد.

کارین لاکومب، رئیس بخش بیماری های عفونی و مناطق حاره ای در بیمارستان “سنت آنتوان” پاریس امروز چهارشنبه به شبکه رادیویی “فرانس اینتر” در این باره گفت: ما می دانیم که “دگزامتازون”  دارویی است که در درمان بیماری کرونا مؤثر است. او افزود نتایج مثبت بالینی “دگزامتازون” بر روی بیماران حاد کرونایی در بریتانیا که در آنجا شمار مرگ و میر بسیار بالا بوده است، سر و صدای زیادی بر پا کرده است، در حالی که ما در فرانسه از همان روزهای آغازین به بیماران حاد کرونایی “کورتیکوئید”(نوعی کورتون از خانواده استروئیدها) تجویز کردیم. این دارو به بیماران حاد کرونایی  تجویز شد، برای اینکه ما دریافته بودیم که این دارو التهابات ریوی ناشی از واکنش بدن به بیماری کرونا را کاهش می دهد و جان بسیاری از بیماران را نجات می دهد.»

از زمان اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در چین، تاکنون  بیش از ٤٤٦ هزار نفر بر اثر بیماری کرونا جان باخته اند. با اعلام اثربخشی دگزامتازون- دارویی از خانواده استروئیدها- دارویی ارزان قیمت و در دسترس همه نیازمندان که کاهش مرگ و میر در بیماران بدحال را موجب می شود، امیدها را  برای مقابله با بیماری کرونا افزایش داده است.

*- استروئید (steroid) نوعی چربی (لیپید) است. استروئیدها به صورت کلی دارای چهار حلقه کربنی هستند که سه تا از آن‌ها سیکلوهگزان و آخری سیکلوپنتان (پنج کربنه) است. تفاوت استروئیدها در گروه‌هایی که به این حلقه‌ها وصل می‌شوند و اکسیداسیون حلقه‌ها است.

رادیوفرانسه نوشت؛ استروئیدها در بدن جانوران و گیاهان دیده می‌شوند. مهم‌ترین نوع استروئید در بدن انسان کلسترول نام دارد. علاوه بر این در بدن انسان، استروئیدها به صورت هورمونهایی همچون استروژن، تستسترون، و کورتیزول دیده می‌شوند.