دکتر مریض بخیه‌های انسانیت را کشید!

0
229

در اقدامی حیرت‌آور در یکی از بيمارستان‌های کشور؛ مسئول كادر پزشكي بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر وقتي متوجه شد مادر طفل چهار ساله توانايي پرداخت هزينه 150 هزار توماني درمان دختربچه‌اش را ندارد، به پرستار دستور داد بخيه‌هاي چانه كودك را بكشد و او را با صورتي خون‌آلود راهي خانه كند! در صورتیکه منشور حقوق بيمارمی گوید: در مراقبت‌هاي اورژانس، رسيدگي باید بدون توجه به تأمين هزينه‌ آن صورت گيرد.
به گزارش روزنامه جوان؛ روز جمعه زن جواني دختربچه چهارساله‌اش ‌«صدرا زاهدپور» را در حالي كه چانه‌اش زخمي شده بود، به بخش اورژانس بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر منتقل كرد. كادر حاضر در بخش پس از اولين بررسي، چانه كودك را بخيه و مادر طفل را با قبض 150 هزار توماني راهي صندوق كردند. اين زن به پزشك معالج گفت كه توانايي پرداخت اين هزينه را ندارد. پس از آن بود كه به دستور پزشك، پرستار طفل خردسال را بر لبه تخت نشاند و پس از شكافتن بخيه‌ها، وي را با صورت خون آلود راهي خانه‌اش كرد.
به دنبال انتشار اين خبر در شبكه‌هاي اجتماعي بود كه دكتر طلوعي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت:پس از بررسي و تأييد خبر، پزشك و پرستار بيمارستان به علت ممانعت درمان كودك تا صدور حكم قطعي از اشتغال در مراكز درماني منع شدند. وي ادامه داد: در اين حادثه تأسفبار، منشور حقوقي بيمار از سوي تيم پزشكي رعايت نشده است. دكتر طلوعي گفت: تدابير لازم براي ترميم مجدد چانه كودك در نظر گرفته شده است و ديگر اعضاي كادر درماني به هيئت بدوي رسيدگي به تخلفات اداري دانشگاه علوم پزشكي معرفي شدند.
دكتر هاشمي، وزير بهداشت نيز در واكنش به اين خبر گفت: من اين خبر را در شبكه‌هاي مجازي دنبال كردم و تيمي را مأمور كرده‌ام كه به اصفهان بروند و در اين مورد تحقيق كنند. وي ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در اين مورد از مردم عذرخواهي كرده و قول داده است كه مسئول شيفت و افراد متخلف را به دستگاه قضايي معرفي كند.براساس اين گزارش، مادر صدرا پرستار سالمندان و پدرش راننده تاكسي است.

منشور حقوق بيمار
بر اساس منشور حقوق بيمار كه در سايت وزارت بهداشت منتشر شده، چنين رفتاري خلاف قانون و شأن انساني است. در بخشي از اين منشور كه در سايت وزارت بهداشت در دسترس قرار دارد، آمده است: يكايك افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به كرامت انسان‌ها مي‌باشند. اين امر در شرايط بيماري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. بر اساس قانون اساسي توجه به كرامت والاي انساني از اصول پايه نظام جمهوري اسلامي بوده، دولت موظف است خدمات بهداشتي‌ – درماني را براي يكايك افراد كشور تأمين كند. بر اين اساس ارائه خدمات سلامت بايد عادلانه و مبتني بر احترام به حقوق و رعايت كرامت انساني بيماران صورت پذيرد.
در بخشي از ارائه خدمات سلامت آمده است كه بايد توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه از جمله كودكان، زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد.
در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه‌ آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد. در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائه‌ خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم شود.