دکترای افتخاری هنرهای زیبا برای کوئنتین تارانتینو و ریتا مورنو

0
211

کوئنتین تارانتینو و ریتا مورنو به پاس خدمت به صنعت فیلم با دریافت دکترای افتخاری تجلیل می‌شوند.

 روز پانزدهم ژوئن انستیتوی فیلم آمریکا (AFI) در سالن تی‌سی‌ال در هالیوود به کوئنتین تارانتینو و ریتا مورِنو مدرک دکترای افتخاری هنرهای زیبا اهدا می‌کند.

هر دو مدرک‌هایشان را به خاطر کارهایی که در زمینه هنر تصاویر متحرک انجام داده‌اند، طی مراسم افتتاحیه هنرستان هنرهای زیبای انستیتوی فیلم آمریکا دریافت خواهند کرد.

اهدای این مدرک دکترای افتخاری یک سنت سالانه است و سال گذشته به آنجلا لَنزبری و لارنس کازدان اهدا شد. از دریافت‌کنندگان گذشته این دکترای افتخاری می‌توان به رابرت آلتمن، مایا آنجلو، کاترین بیگلو، مل بروکس، کلینت ایستوود، راجر ایبرت، نورا افران، جیمز ارل جونز، جفری کتزنبرگ، آن وی. کوتس، کتلین کندی، جان لَسِتِر، اسپایک لی، دیوید لینچ، هلن میرن، رابرت تاون، سیسلی تایسون، هسکول وکسلر و جان ویلیامز اشاره کرد.

مورنو سال ۱۹۶۱ برای فیلم «داستان وست‌ساید» برنده جایزه اسکار شد و یکی از چند بازیگری است که توانسته در طی مسیر حرفه‌ای بازیگری خود هر چهار جایزه امی، گرمی، اسکار و تونی را دریافت کند.

اخیرا در فستیوال فیلم بیچ‌ نیوپورت از او تجلیل شد و از پروژه‌های آینده‌اش می‌توان به ریبوت «یک روز یک روز» برای نت‌فلیکس اشاره کرد. او کتاب اتوبیوگرافی «ریتا مورنو: کتاب خاطرات» را سال ۲۰۱۱ منتشر کرد و از دیگر افتخارات او می‌توان از دریافت مدال آزادی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۴، مدال ملی هنر در سال ۲۰۱۰ و جایزه افتخاری مرکز کندی در سال ۲۰۱۵ نام برد.

تارانتینو هم در جدیدترین پروژه‌اش فیلم «هشت نفرت‌انگیز» را برای کمپانی واینستین کارگردانی کرد. فیلم «داستان‌های عامه‌پسند» سال ۱۹۹۴ او در لیست «۱۰۰ سال، ۱۰۰ فیلم» انستیتوی فیلم آمریکا که لیستی از بزرگترین فیلم‌های آمریکایی در تاریخ است، جای دارد.

 به گزارش مهر به نقل از ورایتی، هنرستان هنرهای زیبای انستیتوی فیلم آمریکا در شش شاخه فیلمسازی شامل فیلمبرداری، کارگردانی، تدوین، تهیه، طراحی صحنه و فیلمنامه‌نویسی مدرک دکترای هنرهای زیبا اهدا می‌کند که می‌توان آن را طی دو سال دریافت کرد.