دو غول بزرگ نفتي مشغول مذاکره با ايران هستند

0
157

شرکت های غول نفتی خود را برای کسب و کار در ایران آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری های درون مرزی؛ شبکه ی تلویزیونی سی ان ان با اعلام این خبر افزود: شرکت نفتی رویال داچ شل و شرکت نفت انی ایتالیا گفته اند که مشغول گفتگو درباره ی برنامه های کاری خود در ایران هستند هرچند تحریم ها در ایران همچنان پابرجا هستند.
مذاکرات در جریان است تا تحریم ها علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه ی هسته ای ایران برداشته شوند.

در این باره جان دفتریوس سردبیر اقتصادهای نوظهور در شبکه ی سی ان ان از شهر ابوظبی در امارات عربی متحده گزارش داد: بحث و گفتگوی غول های نفتی اروپا نشانه ای روشن از علاقه به بخش انرژی ایران است. هم شرکت نفتی رویال داچ شل و هم شرکت انی ایتالیا تاکید کرده اند که این گفتگوها دو وجهه داشتند که یکی رفع بدهی های قبلی و دیگری کاوش در خصوص همکاری های آتی بود البته اگر گفتگوها بر سر برنامه ی هسته ای ایران موفقیت آمیز باشد.

بیژن نامدار زنگنه در تازه ترین اجلاس سازمان کشورهای صادر کننده ی نفت/ اوپک/ در وین فردی بسیار محبوب بود که همه به دنبالش بودند. علت این محبوبیت این بود که ایران روی یکصد و پنجاه و هفت میلیارد بشکه از ذخایر اثبات شده از نفت نشسته است که اندکی بیش از نه درصد کل ذخایر اثبات شده ی جهانی است. این کشور همچنین بیش از هجده درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. ایران امروز حدود دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت می کند . مقامات ایرانی معتقدند که اگر تحریم ها برداشته شوند این کشور می تواند یک میلیون بشکه ی دیگر را طی شش ماه آینده به تولید خود بیافزاید. ایران برنامه های بزرگی در سر دارد و می خواهد تا سال دوهزار و بیست از رقم چهار میلیون و سیصد هزار بشکه در روز دست یابد که قبل از تحریم ها تولید می شد.

بخش زیادی از این رویا به ساختار توافقنامه های آتی بستگی دارد.

اریکا ماندرا فینو سخنگوی شرکت نفت انی گفت:انی در صورتی که تحریم ها برداشته شوند به ایران علاقه خواهد داشت اما این علاقه درصورتی خواهد بود که شرایط به صورت متقابل مطلوب باشد. مطلب دیگر این است که اگر به ایران اجازه داده شود که به بازار برگردد این مسئله می توانند فشار برای کاهش قیمت نفت باشد چون عرضه ی نفت در جهان به سطح بی سابقه ای رسیده است.

در همین رابطه روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی نوشت: مذاکرات این دو شرکت در تهران در حالی برای نخستین بار به صورت آشکار به تایید می رسد که ایران و گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات هسته ای در پیش رو، ممکن است به توافق دست یابند.

روزنامه فایننشال تایمز افزود: این دیدارها که در ماه های ‘می ‘ و ژوئن ‘ به وقوع پیوسته است، نشانگر رشد علاقه مندی شرکت بزرگ نفتی به ایران که سومین دارنده ذخایر بزرگ نفتی و گاز جهان بشمار می آید، است. اگرچه این کشور برای افزایش دو برابری تولید نفت خام خود تا پایان این دهه نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دارد .

این روزنامه اضافه کرد: یک سخنگوی ‘شل’ به فایننشال تایمز گفت: در دیدار رسمی مدیران این شرکت بزرگ نفت انگلیسی – هلندی با همتاهای ایرانی شان در تهران، در مورد بدهی های شل به شرکت ملی نفت ایران به علت مقادیر نفت خامی که تحویل گرفته و در قبال آن پولی به ایران پرداخت نکرده و همچنین در زمینه همکاری تجاری احتمالی در صورت لغو تحریم ها، گفت وگو شده است.

فایننشال تایمز نوشت: سخنگوی شل با اشاره به علاقه مندی این شرکت برای همکاری با کشورهایی که علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی هستند، گفت: بایستی احتمال کاهش تحریم های ایران در آینده در نظر داشت و ما علاقه مند به یافتن راه های همکاری با ایران و نقشی که شل می تواند در توسعه پتانسیل انرژی این کشور بازی کند، هستیم.

این روزنامه افزود: ایران در حال حاضر در حدود 2.7 میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند و بر اساس گزارش شرکت مشاوره ای ‘وود مکنزی’، این کشورقادر است درصورت توافق هسته ای با آمریکا و غرب و لغو تحریم ها، تا پایان سال 2017 میلادی، 600هزار بشکه نفت خام در روز بیشتر تولید کند.

فایننشال تایمز افزود: مذاکرات کنندگان غربی امیدوارند تا ضرب الاجل تعیین شده در پایان ماه ژوئن به یک توافق با ایران دست یابند که دربرگیرنده محدود کردن برنامه هسته ای این کشور، به ازای رفع تحریم های اعمال شده علیه آن است.

این روزنامه اضافه کرد: شرکت مشاوره ای ‘وود مکنزی ‘ معتقد است که دستاوردی تهران از چنین توافقی در طولانی مدت بسیار بیشتر از این چیزها است. ایران قادر است ظرفیت تولید کلی خودش را تا سال 2025 میلادی، تا 4 میلیون و 400هزار بشکه در روز برساند که البته نیازمند صرف 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است.