دو عضو کنگره آمریکا برای برخورد با فساد مقام‌های جمهوری اسلامی یک طرح پیشنهاد دادند

0
214

دو تن از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده پیش‌نویس طرحی با نام «توقف الیگارش‌ها و نهادهای فاسد جمهوری اسلامی» را تهیه کرده‌اند.

الیگارشی، یا گروهه‌سالاری، اصطلاحی سیاسی به معنای حاکمیت گروهی محدود، فاسد، و غیرپاسخگو بر توده مردم است که ثروت‌اندوزی از طریق غارت اموال همگانی را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند.

دیوید کاستاف، نماینده جمهوریخواه از ایالت تنسی، و جاش گاتهایمر، نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی، پیش‌نویس این طرح را با نام «توقف الیگارش‌ها و نهادهای فاسد جمهوری اسلامی» تهیه کرده‌اند.

اگر این پیشنویس به قانون تبدیل شود، وزارت خزانه‌داری آمریکا موظف می‌شود تا در رایزنی با وزارت امور خارجه و رئیس اطلاعات ملی ایالات متحده، به شناسایی و تهیه فهرستی از الیگارش‌ها، مقام‌های ارشد، و نهادهای جمهوری اسلامی بپردازد؛ همان‌ها که به قیمت افزودن بر بار رنج و درد مردم ایران، مشغول ثروت‌اندوزی و به یغما بردن دارایی‌های این کشور هستند.

پیش نویس این طرح بعد از بررسی در کمیته مجلس نمایندگان، باید در مجلس و سنا تصویب شود و سپس به امضای رئیس جمهوری برسد تا به قانون تبدیل شود.

این دو عضو کنگره، از اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان هستند و با همکاری هم این پیش‌نویس را آماده کرده‌اند. آقای کاستاف شامگاه دوشنبه ۲۰ اسفند در وبسایت خود این پیش‌نویس را معرفی کرده است.

دیوید کاستاف گفته است: «در چهل سال گذشته و از زمان انقلاب اسلامی در ایران، ما شاهد تبدیل شدن جمهوری اسلامی به بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان، افزایش توانایی [جمهوری اسلامی برای دستیابی به] جنگ‌افزار هسته‌ای، و به خطر انداختن کشورهای خاورمیانه، از جمله اسرائیل، با اقدامات تروریستی، بوده‌ایم.»‌

آقای کاستاف افزود: «در پی سال‌ها سوءمدیریت دولت، جمهوری اسلامی به لحاظ اقتصادی در حال فروپاشی است. در حالی که رژیم حاضر نیست به فساد موجود در لایه‌های درونی خود رسیدگی کند، مردم طبقه متوسط جامعه ایران هر روز برای پرداخت مخارج و حتی سیر کردن شکم خانواده‌هایشان، با مشکل روبرو هستند. این غیرقابل قبول است که همزمان با زجر مردم ایران، رهبران آن کشور با استفاده از مقام و منصب‌شان صدها میلیون دلار ثروت اندوخته‌اند.‌»

او گفته است: «ضروری است که ما در برابر [رژیم جمهوری اسلامی] و رهبران آن بایستیم و حداکثر فشار را بر آنها وارد کنیم تا به این ترتیب، به آشکار شدن ذات فاسد این رژیم خطرناک کمک شود.»

جاش گاتهایمر هم در معرفی این پیش‌نویس گفته است:‌ «[رژیم] جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از [فرصت] رهایی از تحریم‌ها، به پشتیبانی مالی از سازمان‌های تروریستی چون حزب‌الله و حماس، و ماجراجویی نظامی در سراسر منطقه پرداخت، و در همان حال دارایی مقامات رسمی فاسد مرتبط با رژیم در داخل کشور را افزایش داد.»‌

آقای گاتهایمر گفته است:‌ «من با خرسندی به همکارم دیوید کاستاف در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان محلق می‌شوم تا [پیش‌نویس] این قانون، که از حمایت هر دو حزب برخوردار است، را معرفی کنیم؛ [قانونی] که به یک گزارش عمومی تبدیل خواهد شد و فساد، تحریف، و سوءمدیریت اقتصاد جمهوری اسلامی توسط رژیم خامنه‌ای را آشکار خواهد کرد.»‌

به گزارش صدای آمریکا؛ در پیش‌نویس این قانون، الیگارش‌های جمهوری اسلامی و مقامات سیاسی خارجی با توجه به نزدیکی‌شان به رژیم جمهوری اسلامی و ارزش‌ دارایی‌هایشان، مشخص می‌شوند.