دو دلیل زیباکلام در رد تشابه سازی روحانی و بنی صدر

0
320

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامۀ اعتماد نوشت:

واقعیت این است كه در رابطه با اتفاقات روز گذشته و حمله عده ای به رییس جمهور در مراسم روز قدس، به نظر می رسد یك سری از جریانات تندرو كه در انتخابات ٢٩ اردیبهشت با توجه به حجم سنگین حملاتی كه در دوران انتخابات علیه آقای روحانی صورت گرفته بود (چه توسط تریبون هایی كه در اختیارشان هست و چه توسط نامزدهای اصولگرا (آقایان رییسی، قالیباف و میرسلیم) امیدوار بودند كه روحانی پیروز انتخابات نباشد و فكر می كردند آقای رییسی باید بخت و اقبالی داشته باشد. تصورشان این بود كه در بدترین حالت انتخابات به دور دوم برود. و تصور نمی كردند ایشان رای سنگین ٢٤ میلیون را به دست بیاورد و در دور اول كار را تمام كند. اما این اتفاق افتاد. بعد از ٢٩ اردیبهشت این حالت بغض و كینه از آقای روحانی به واسطه این ٢٤ میلیون رای كاملا مشهود است و پذیرش آن برای شان سخت است. آنقدر كه نمی توانند بغض و كینه خودشان را مخفی كنند چه در نمازجمعه ها و سخنرانی ها و چه در مناسبت هایی مانند روز قدس. آقای روحانی در یكی دو سخنرانی خودش اشاره كرد كه میزان باید رای ملت باشد و این باعث شد بغض و كینه جرایانات تندرو بیشتر هم بشود.

اما تلاش عده ای برای شباهت سازی وضعیت آقای روحانی با بنی صدر نمی تواند قیاس چندان درستی باشد. دو تفاوت اساسی بین وضعیت آقای روحانی و بنی صدر وجود دارد. نخستین و مهم ترین آنها این است كه اكثریت قریب به اتفاق مجلس اول در سال ٦٠ با توجه به حوادث و رویدادهای آن زمان مخالف بنی صدر بودند. در حالی كه فكرنمی كنم مجلس دهم حتی اگر كار بالا بگیرد و مجلس ایشان را استیضاح كند شاید تعدادی از اصولگرایان رای به بركناری او بدهند و معتقدم جدا از فراكسیون امید بسیاری از اصولگرایان میانه رو در فراكسیون مستقلین از آقای روحانی حمایت خواهند كرد.

نكته دوم اینكه در سال٦٠ بنی صدر پایگاه مردمی اش را كاملا از دست می دهد در حالی كه آقای روحانی یك ماه قبل ٢٤ میلیون رای آورد و كسر قابل توجهی از این ٢٤ میلیون همچنان از او حمایت می كنند یا دست كم دلیلی نمی بینند كه ایشان بركنار شود. لذا معتقدم این قیاس وارد نباشد. البته امیدوارم كار به اینجا كشیده نشود و مسوولان اصولگرا طرفداران تندرو خودشان را بتوانند مهار كنند.

علاوه بر اینها من فكر می كنم بخشی از این تشنج ها به تشكیل كابینه جدید برمی گردد. به هر حال با توجه به رای بالای آقای روحانی و با توجه به اینكه مجلس دهم به مقدار زیادی با آقای روحانی همراه است تندروها می خواهند كاری كنند ایشان نتواند گزینه هایی كه خودش می خواهد را وارد كابینه كند و باز هم می خواهند همان داستان های نخ نما شده فتنه را مطرح كنند تا آقای روحانی مجبور شود در انتخاب گزینه های دولت جدید به سمت نیروهای مستقل تر و كارآمدتر و اصلاح طلب تر نرود و كابینه ایشان با معیارهای اصولگرایان تندرو فاصله زیادی نداشته باشد.

مقاله قبلیعلی علیزاده: چرا از حزب الله حمایت می‌کنم؟
مقاله بعدیهشدار علی‌اکبر صالحی در روزنامۀ گاردین: برجام در خطر است
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...