دونالد ترامپ کمک به بودجه سازمان بهداشت جهانی را معلق کرد

0
223

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید که به دولت دستور داده است کمک آمریکا به بودجه سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) را معلق کند.

او گفت که سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایفش در ارتباط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا “ناکام مانده است.”

او این نهاد سازمان ملل متحد را به “سوءمدیریت و سرپوش گذاشتن” بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرد و گفت که باید “پاسخگو باشد.”

آقای ترامپ قبلا این سازمان را به تعصب به نفع چین متهم کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا خود در داخل با انتقادهایی در زمینه چگونگی مقابله با اپیدمی روبرو بوده است.

او در جریان کنفرانس خبری روزانه اش در کاخ سفید درباره اپیدمی ویروس کرونا گفت: “به دولت دستور داده ام بودجه سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند تا ارزیابی درباره نقش این سازمان در سوءمدیریت شدید شیوع ویروس کرونا و سرپوش گذاشتن بر این شیوع کامل شود.”

او اضافه کرد: “سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایف اولیه اش موفق نبوده و باید پاسخگو باشد.”

آمریکا هم اکنون بزرگترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است به طوری که آمار مبتلایان در آن تقریبا به ۵۹۳ هزار نفر یم رسد و بیش از ۲۵ هزار نفر هم جان خود را در این کشور در اثر عوارض ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

A building of the World Health Organization (WHO) in Geneva, Switzerland, February 6, 2020

تدروس گبریسیوس مدیر سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه هفته پیش از عملکرد سازمان خود دفاع کرد و خواستار پایان سیاسی کردن اپیدمی جاری شد.

این بعد از آن بود که رئیس جمهور آمریکا این سازمان را متهم به “چین محوری” کرد و گفت که در واکنش به اپیدمی جاری “واقعا بد عمل کرده است.”

دکتر تدروس با رد این اظهارات پافشاری کرد: “ما به همه کشورها نزدیک هستیم، ما بدون تبعیض عمل می کنیم.”

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم همان زمان گفت که دولت آمریکا “درحال بازنگری” در کمک خود به بودجه سازمان بهداشت جهانی است.

او گفت: “سازمان ها باید بازدهی داشته باشند. باید هدفی که برای آن طراحی شده اند را برآورده کنند.”

با این حال دکتر تدروس تهدید مالی را کمرنگ دانست و گفت بر این باور است که آمریکا به تامین این بودجه ادامه خواهد داد.

کووید-۱۹ که ویروس کرونا عامل آن است ابتدا در ماه دسامبر در شهر ووهان چین ظاهر شد؛ شهری که این هفته به ۱۱ هفته قرنطینه پایان داد.

یک مشاور سازمان بهداشت جهانی پیشتر گفت که همکاری نزدیک این سازمان با چین برای درک بیماری در مراحل اولیه “کاملا ضروری” بوده است.

WHO head Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus
Image captionدکتر گبریسوس از عملکرد سازمان خود دفاع کرده است

آمریکا یکی از تامین کنندگان عمده نیازهای مالی این سازمان است به طوری که داده های “دبلیو اچ او” نشان می دهد آمریکا ۱۵ درصد کل بودجه آن را تامین می کند. این کمک داوطلبانه است.

واکنش ها

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش گفت که اکنون “وقت مناسبی” برای کاهش منابع مورد نیاز سازمان بهداشت جهانی نیست.

او گفت: “الان وقت همبستگی و همکاری شانه به شانه جامعه جهانی برای متوقف کردن این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن است.”

سناتور دمکرات بن کاردین از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه ای نوشت: “راه نجات جان مردم و خارج کردن کشور و جهان از بحران بهداشت عمومی جاری مقصر شناختن دیگران نیست. اما پرزیدنت ترامپ بازم هم دیگران را برای اشتباهات فرضی سرزنش می کند و همزمان به غلط ادعا می کند که واکنش دولت آمریکا به شیوع کووید-۱۹ بی نظیر بوده.”

او گفت که قطع کمک به سازمان بهداشت جهانی در خلال یک اپیدمی جهانی “غیرمسئولانه، غیرمنطقی و به سادگی غلط است.”

بی بی سی نوشت؛ او گفت قصورهای زیادی وجود دارد اما “پیش از بستن راه تنفس نهادهایی که برای عبور از چنین بحران هایی در سطح بین المللی به وجود آمده اند ابتدا باید صبر کرد تا از بحران عبور کنیم.”