دونالد ترامپ:جمهوری اسلامی نمی‌توانند برای مدت طولانی تنگۀ هرمز را ببندند

0
194

یک روز بعد از حمله به دو نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفتگویی تلویزیونی تأکید کرد که این حملات “امضای جمهوری اسلامی را دارد”. او با اشاره به ویدئویی که توسط ارتش آمریکا منتشر شده گفت که تصاویرِ کشتی‌ها نشان می‌دهد که انفجارها کار جمهوری اسلامی بوده است.

روز جمعه ١۴ ژوئن/٢۴ خرداد، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکۀ تلویزیونی “فاکس نیوز” مستقیماً جمهوری اسلامی را به حمله به نفتکش‌ها متهم کرد. او تأکید کرد که “جمهوری اسلامی این کار را کرده است”.

او در عین حال اطمینان داد که راه عبور نفت از تنگۀ هرمز بسته نخواهد شد. ترامپ گفت: “جمهوری اسلامی تنگه را نخواهند بست. تنگۀ هرمز برای مدت طولانی بسته نخواهد شد و این موضوع را جمهوری اسلامی می‌دانند زیرا قبلاً به صورت مؤکد به آنها گوشزد شده”.

شب گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا نیز به صراحت جمهوری اسلامی را متهم کرده بود.

این در حالی است که رویدادهای اخیر دریای عمان، شرکت‌های حمل و نقل دریایی را سخت نگران کرده است. حمله به دو نفتکش در این دریا، یک ماه بعد از خرابکاری در چهار کشتی در سواحل فجیره صورت می‌گیرد.

به گزارش رادیو فرانسه؛ “بیمکو” (Bimco) که بزرگ‌ترین انجمن بین‌المللی حمل و نقل دریایی است اعلام کرد که “بعد از دو حملۀ اخیر و در حالی که منتظر نتایج تحقیقات هستیم، و به رغم‌ اینکه هیچ درگیری مسلحانۀ علنی وجود ندارد، تنش در تنگۀ هرمز و خلیج فارس به طور خطرناکی افزایش یافته است”.