دونالد ترامپ؛ اولویت اول من لغو توافق اتمی با ایران است

0
163

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در جریان سخنرانی ای که دیشب دوشنبه بیست و یک مارس در کنفرانس سالانۀ “آپک” – مهمترین گروه فشار طرفدار اسرائیل در آمریکا – ایراد کرد، گفت که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا توافق اتمی میان ایران و قدرت های جهانی را لغو خواهد کرد. دونالد ترامپ نه تنها این توافق را “فاجعه بار” توصیف کرد، بلکه نیز تأکید نمود که الغای این توافق اولویت اول او به عنوان رییس جمهوری آیندۀ آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ که سخنانش علیه ایران و رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، با تشویق و کف زدن های حضار توأم بود، همچنین گفت که او قصد دارد پس از روی کار آمدن “شبکۀ جهانی تروریستی ایران را که وسیع و قدرتمند است کاملاً نابود کند.”

دونالد ترامپ در سخنانش همچنین از راه حل تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی برای پایان دادن به جنگ و خصومت میان اسرائیل و فلسطینیان پشتیبانی کرد.

در واکنش به این سخنان هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در سخنانی جداگانه در کنفرانس سالانۀ آپک رقیب خود از حزب جمهوری خواه را به یهودستیزی و خارجی ستیزی و ترویج خشونت به نام برتری طلبی نژادی متهم کرد.

هیلاری کلینتون در عین حال سیاست خارجی باراک اوباما را در قبال اسرائیل به بی ثباتی متهم نمود و مورد انتقاد قرار داد. او گفت : ایالات متحد آمریکا باید سیاستی ثابت و استوار را در پشتیبانی از اسرائیل و امنیت این کشور اتخاذ کند. زیرا، امنیت اسرائیل، به گفتۀ هیلاری کلینتون، قابل مذاکره نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بین پنج تا شش میلیون شهروند یهودی در آمریکا زندگی می کنند که بعد از اسرائیل بزرگترین جمعیت یهودی جهان را تشکیل می دهند. رأی دهندگان یهودی آمریکا که گفته می شود معمولاً از طرفداران حزب دموکرات این کشور به شمار می روند، نقش تعیین کننده ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفا می کنند.