دومین فاجعه‌ تاریخی در شیراز؛به همراه تصاویر

0
167

دومین فاجعه کمتر از یک‌سال و در بافت تاریخی اسکندریه شیراز رخ داد و در طول دو روز گذشته سه بنای تاریخی دیگر در ضلع شرقی حرم شاهچراغ تخریب شدند.

نخستین فاجعه‌ی تاریخی در بافت تاریخی شیراز اواخر شهریور سال گذشته رخ داد و به دنبال آن خانه‌ی «پورنواب»، «حلی‌ساز» و سه خانه‌ی تاریخی دیگر در این بافت تاریخی تخریب شد، تا سرانجام با 5 نامه‌ی جداگانه‌ای که مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دفتر خامنه ای، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استانداری و تولیت آستان حرم شاهچراغ  فرستاد و توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد،‌ کار متوقف شد، اما حالا پس از گذشت 9 ماه و کمتر از یک سال بار دیگر این اتفاق رخ داده و موج جدیدی از تخریب در این بافت تاریخی آغاز شده است.

این اتفاقات در حالی روی می‌دهند که پس از بروز این تخریب‌ها در دو روز گذشته، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد که هرچند فقط یک خانه‌ی پهلوی تخریب شده، با این وجود مراتب ناراحتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی را از تخریب‌ها به استانداری شیراز و مسئولان شورای عالی شهرسازی ابلاغ کرده است و حتی دو نیروی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در منطقه مستقر شده‌اند تا از هر اقدامی توسط مالکان جلوگیری شود!

براساس این گزارش، هنوز اسامی هیچ کدام از بناهای تخریب شده مشخص نشده، اما قدمت آن‌ها به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا؛ گفته می‌شود با توجه به موقعیت قرارگیری خانه‌ها،‌ آن‌ها در فهرست بناهای واجد ارزش شورای عالی شهرسازی قرار دارند.