دولت سودان دفاتر حزب الله لبنان و حماس را در این کشور می‌بندد

0
222

سایت روزنامه آمریکایی «The Hill» روز سه شنبه 17 دسامبر در خبر نوشت، سودان تصمیم گرفته که دفاتر حزب‌الله لبنان و حماس فلسطینی را در این کشور ببندد.

به گفته سایت « The Hill » این تصمیم به عنوان بخشی از تلاش این کشور برای نزدیک شدن به واشینگتن و پایان دادن به سیاست حمایت از گروه‌های تروریستی توسط دولت سابق سودان، گرفته شده است.

حزب الله لبنان و حماس که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، 2 سازمان شبه نظامی هستند که از سوی ایالات متحده آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.

سایت آمریکایی « The Hill » با تاکید بر اینکه سودان در حال تدارک بستن دفاتر گروه‌های خارجی متهم به تروریست از جمله حزب الله لبنان و حماس در این کشور است، نوشت، این اقدام از سوی دولت حمدوک به زودی اجرا خواهد شد.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از منابع که آنها را «قابل اعتماد و نزدیک» به «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان معرفی کردند، گزارش دادند :«حکومت سودان دفاتر گروههای خارجی که از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند از جمله حماس و حزب الله را در دستور کار قرار داده است.»

براساس این گزارش، دولت سودان نه تنها دفاتر حماس و حزب الله را خواهد بست بلکه هر گروه اسلامگرای دیگر که از سوی آمریکا تروریستی شناخته می‌شوند را خواهد بست.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که دولت موقت غیرنظامی در سودان در تلاش است تا دموکراسی را در این کشور نهادینه کند.

یک مقام سودانی پیشتر گفته بود سودان در واقع هیچ نفعی یا کاری با این گروه‌ها ندارد و منافع این کشور بالاتر از هرچیزی قرار دارد.
وزارت امور خارجه در ارزیابی سالانه خود در سال 2018 در مورد تروریسم نوشت:« سودان تعهداتی نسبت به متوقف كردن سیاست حمایت از حماس ، حزب الله لبنان یا هر سازمان تروریستی دیگری را به واشینگتن داده است این بخشی از اقدامات خرطوم برای همکاری با ایالات متحده در مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود.

سودان از سال 1993 از سوی واشنگتن به عنوان یک کشور حامی تروریسم خوانده شده است.

این اقدام دولت سودان یکی از گام‌هایی است که خرطوم برای حذف نام سودان از لیست حامیان تروریسم برداشته است، عدم حمایت از سازمان های تروریستی و انجام اقدامات برای مختل کردن عملیات آنها یکی از شروط عادی سازی روابط آمریکا با دولت سودان است.

در اوایل ماه دسامبر سال جاری سودان و آمریکا توافق کردند که بعد از حدود دو دهه تبادل سفیر را از سر بگیرند.

به گزارش العربیه؛ روابط میان سودان و آمریکا از زمان برکناری عمر البشیر از قدرت رو به بهبود گذاشته است.