دولت بریتانیا در حال بررسی اعطای حفاظت دیپلماتیک به «نازنین زاغری» است

0
215

دولت ترزا می نخست وزیر بریتانیا در حال بررسی امکان اعطای حفاظت دیپلماتیک به نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در تهران، به عنوان بخشی از تلاش‌های لندن با هدف آزادی این کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز از حبس است.

خانم زاغری که برای دیدن خانواده خود به ایران رفته بود، هنگام بازگشت به بریتانیا، در فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه تهران بازداشت و به اتهام توطئه برای «براندازی نظام» به پنج سال زندان محکوم شده است؛ اتهامی که او و بنیاد تامسون رویترز آن را رد کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همسر او، ریچارد رتکلیف، می‌گوید مساله پیش آمده برای نازنین به اهرم فشار تهران در روابط اش با لندن تبدیل شده و از بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا خواسته است که تدابیر حفاظتی دیپلماتیک برای همسرش در نظر بگیرد.

مشخص نیست آیا می‌توان چنین تدابیری را در مورد شهروند دوتابعیتی هم اتخاذ کرد، یا این که اعطای محافظت دیپلماتیک به نازنین زاغری می‌تواند آزادی او را تضمین کند یا خیر؛ اما سخنگوی نخست وزیر بریتانیا می‌گوید گزینه‌ای است که در حال بررسی آن هستیم.

به نوشته رویترز، سخنگوی ترزا می گفته است «نخست وزیر از ابتدا پیگیر این پرونده بوده و، دست کم در دو مورد، آن را با رئیس جمهوری جمهوری اسلامی در میان گذاشته است. کل دولت (بریتانیا) در تلاش است تا (نازنین زاغری) در سریع‌ترین زمان ممکن آزاد شود.»

مشخص نیست در صورت اعطای نوعی حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، واکنش جمهوری اسلامی به آن چه خواهد بود. چنین اقدامی می‌تواند مسیر پرونده او را تغییر داده و آن را از یک پرونده کنسولی معمولی، به مساله‌ای بین دولت‌های جمهوری اسلامی و بریتانیا ارتقا دهد.

به گزارش صدای آمریکا؛ این موضوع پس از آن بیان شد که وزیر خارجه بریتانیا، به دلیل اظهار نظر در مورد فعالیت‌های نازنین زاغری در طول اقامت در ایران، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و دستگاه قضایی ایران نیز با استفاده از آن اظهارات، به فکر تشدید محکومیت او افتاده است.