دولت بریتانیا استفاده از تجهیزات هواوی را ممنوع کرد

0
160

وزیر خدمات دیجیتال بریتانیا گفته است که ارائه دهندگان خدمات موبایل اجازه ندارند پس از دسامبر سال جاری از تجهیزات شرکت چینی هواوی برای سیستم جی 5 استفاده کنند و تا سال 2027 باید تمامی تجهیزات این شرکت را حذف کرده باشند.

اولیور دودن وزیر فرهنگ، رسانه و دیجیتال، سه شنبه 14 ژوئیه دلیل این تصمیم را ملاحظات امنیتی عنوان کرد و گفت که شرکت هواوی، اطلاعات کاربران موبایل را در اختیار نهادهای امنیتی چین قرار می دهد و مشخص نیست که این اطلاعات به دست چه کسانی خواهد افتاد و برای چه منظورهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر خدمات دیجیتال بریتانیا گفته است که با این تصمیم، برنامه تعمیم جی 5 ممکن است تا یک سال به تعویق افتد اما در مقابل، کاربران ایمنی بیشتری خواهند داشت و امنیت اطلاعاتی آنها به مخاطره نخواهد افتاد.

بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود احتمالا در همکاری با این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کند، اما اکنون کلا ورود این شرکت به پروژه اینترنت پرسرعت را ممنوع کرده است.

از ابتدای سال آینده خرید هرگونه تجهیزات برای شبکه اینترنت «فایو جی» بریتانیا از این شرکت چینی ممنوع اعلام شده است و تا سال 2027 شرکت های دیگر باید جایگزین تجهیزات موجود هوآوی در بریتانیا شوند.

پیشتر دولت آمریکا نیز شرکت هواوی را به جاسوسی از کاربران متهم و آن را تحریم کرده است.

گفتنی است که شرکت هواوی در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا، اتهام جاسوسی را رد کرده و تصمیم دولت بریتانیا را «خبر بدی برای تمام کاربران موبایل در این کشور» توصیف کرده و هشدار داده است که این تصمیم می‌تواند «بریتانیا را به خط ارتباطات کند در جهان بیندازد و باعث نابرابری در استفاده از خدمات ارتباطی شود.»

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری های بریتانیا، ؛ شایان توجه است که استفاده از سیستم جی 5 باعث افزایش سرعت استفاده از اینترنت می‌شود.