دولت بايدن و مانع تراشی برای تحقيقات كنگره درباره لغو بی سر و صدای تحریم‌های جمهوری اسلامی

0
84

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی اعلام کردند طی یک سالی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده بر سر کار بوده، جلوی تحقیقات آنها در باب مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» و لغو بی سر و صدای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را گرفته است.

پنج‌شنبه 20 ژانویه، «کمیته پژوهشی جمهوری‌خواهان» در گزارشی فاش کرد که دولت بایدن درخواست‌های مکرر آنها برای ارائه اطلاعات درباره مذاکرات وین و وضعیت تحریم‌های جمهوری اسلامی را بدون پاسخ گذاشته است، و مدام در مسیر تحقیقات جمهوری‌خواهان «سنگ‌اندازی» می‌کند.

بر اساس گزارش جمهوری‌خواهان کنگره، که در آن بابت اجازه به جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود «نمره ردی» می‌دهند: «پس از رئیس‌جمهور شد جو بایدن، جمهوری اسلامی غنی‌تر، قوی‌تر و از همیشه به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.»

به گفته قانونگذاران، گرچه دولت بایدن از منظر قانونی بسیاری از تحریم‌های دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا علیه جمهوری اسلامی را لغو نکرده است، اما «بی سر و صدا» با عدم اجرای جدی تحریم‌ها، تلاش کرده جمهوری اسلامی را به احیای توافق اتمی «شکست‌خورده» ترغیب کند.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، هنگامی که دونالد ترامپ مسند قدرت را ترک کرد، جمهوری اسلامی تنها 4 میلیارد دلار ذخایر ارزی قابل دسترسی داشت. به گفته جمهوری‌خواهان، طی یک سال گذشته ذخایر ارزی جمهوری اسلامی 750 درصد افزایش یافته است. تجارت غیرقانونی نفتی جمهوری اسلامی با چین، روسیه، سوریه، ونزوئلا و سایر «رژیم‌های شرور» نیز در سال 2021 بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

قانونگذاران در نهایت تاکید می‌کنند: «سیاست امتیاز حداکثری بایدن، جمهوری اسلامی را در منطقه تهاجمی‌تر کرده است. متأسفانه این تاکتیک تنها اراده ایران برای وقت‌کشی در مذاکرات و تشدید اقدامات تحریک‌آمیز را افزایش داده است، که طی یک سال گذشته نتیجه آن را در تشدید تحرکات تروریستی در خاورمیانه علیه ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه مشاهده کرده‌ایم.»