دولت آلمان در حال بررسی ممنوعیت کامل حزب الله

0
246

به گزارش رسانه های آلمانی و خبرگزاری رویترز دولت آلمان تصمیم دارد ضمن ممنوع کردن حزب الله لبنان اقدامات امنیتی خود را علیه این سازمان تشدید کند. برپایه این گزارش ها، دولت به دادستان عالی آلمان ماموریت داده است که افراد مظنون به عضویت در حزب الله را در خاک آلمان تحت تعقیب قرار دهد. شاخه سیاسی حزب الله نیز از این ممنوعیت برکنار نیست.

اتحادیه اروپا پیشتر شاخه نظامی حزب الله لبنان را تحریم کرده است. اما به گفته یک نماینده حزب لیبرال در مجلس فدرال آلمان، تفکیک شاخه سیاسی و شاخه نظامی حزب الله یک اقدام مصنوعی و مسخره است.

دادستاان عالی آلمان تاکنون می توانست افراد مشکوک به عضویت در سازمان های تروریستی را به صورت منفرد تحت کنترل و پی گرد قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا که حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی ثبت کرده، تاکنون بارها از آلمان خواسته بود که اقدامات خود را علاوه بر شاخه نظامی حزب الله علیه شاخه سیاسی آن نیز تشدید کند.

گزارش مربوط به ماموریت تازه دادستان کل آلمان، روز پنجشنبه 7 آذر، 28 نوامبر ابتدا در تارنمای اینترنتی هفته نامه اشپیگل انتشار یافت. سپس خبرگزاری رویترز، دی ولت، دیتسایت و چندین رسانه دیگر نیز آن را منعکس کردند. اما امروز 8 آذر،29 نوامبر سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت که “در مورد تشدید اقدامات علیه حزب الله هنوز تصمیمی رسمی اتخاذ نشده است”. وی اما درباره ماموریت دادستان عالی آلمان توضیحی نداد.

پیش از انتشار این خبر، رسانه های آلمانی نوشته بودند که دولت آلمان طرحی برای ممنوعیت حزب الله در دست بررسی دارد. از جمله دیتسایت روز 28 نوامبر ضمن نام بردن از حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، گزارش داد که دولت آلمان تصمیم دارد در کنار شاخه نظامی، شاخه سیاسی حزب الله را نیز در آلمان ممنوع کند. این بدان معنا است که علاوه بر شبه نظامیان وابسته به این سازمان، اعضای شاخه سیاسی آن نیز حق فعالیت در آلمان را نخواهند داشت.

در همین روز اشپیگل آنلاین گزارش داد که هفته آینده در کنفرانس وزیران داخلی 16 ایالت آلمان که با حضور وزیرکشور برگزار می شود، مصوبه دولت ضمانت اجرائی خواهد یافت.

با تصویب این قانون همه فعالیت های اعضا و هواداران نظامی و سیاسی حزب الله، از جمله نشان دادن پرچم آن در آلمان ممنوع خواهد شد و این سازمان وضعیتی شبیه حزب کارگران کردستان ترکیه را خواهد یافت.

به رغم امتناع وزارت کشور از توضیح روشن درباره این تصمیم، روزنامه دی ولت نیز نوشت که دولت آشکارا در صدد ممنوع کردن حزب الله در آلمان است.

حزب الله بخشی از رژیم جمهوری اسلامی

حزب الله در سال 1982 میلادی به وسیله جمهوری اسلامی در جنوب لبنان تاسیس شد و در چهل سال گذشته به لحاظ مالی، نظری و تسلیحاتی از سوی ایران تغذیه شده است. این سازمان که تحت نفوذ جمهوری اسلامی خواستار نابودی اسرائیل است، از سال 2011 میلادی در جنگ داخلی سوریه از بشار الاسد دیکتاتور این کشور پشتیبانی می کند و هم اکنون پایگاه هائی در خاک سوریه دارد که از نظر اسرائیلی ها امنیت این کشور را تهدید می کنند. در دو سال گذشته اسرائیل بیش از 200 بار این پایگاه ها را به موشک بسته یا بمباران کرده است.

حسن نصرالله رهبر حزب الله اواخر اکتبر امسال در جریان تظاهرات اعتراضی مردم لبنان تهدید کرد که اگر این ناآرامی ها ادامه یابد، لبنان می تواند به جنگ داخلی کشانده شود. در هفته گذشته اعضای حزب الله در بیروت به صفوف تظاهرکنندگان مخالف دولت حمله بردند. در جریان این درگیری تعدادی مجروح شدند.

معترضان لبنانی همصدا با معترضان عراقی خواستار پایان دادن به نفوذ جمهوری اسلامی در کشور خود شده اند که از طریق حزب الله اعمال می شود.

در دولت سعد حریری، که در پی تظاهرات مسالمت آمیز مردم استعفا داد، حزب الله سه وزیر داشت. این سازمان در مجلس ملی لبنان نیز همراه با موتلف خود دارای 13 کرسی نمایندگی است.

سوم سپتامبر امسال روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نوشت که حسن نصرالله تهدید کرده است که نیروهایش به سربازان و شهرک های مهاجرنشین اسرائیل حمله خواهند کرد. وی در جائی دیگر گفت که دوران پایان حیات اسرائیل به زودی آغاز خواهد شد.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ 31 اکتبر امسال روزنامه یونگه ورد آلمان اعلام کرد که حزب الله بخشی از رژیم جمهوری اسلامی است و سیاست های این رژیم را علیه اسرائیل پیش می برد.