دور زدن کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای جدید با جمهوری اسلامی

0
420

یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا گفته متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی برای احیای «برجام» که به تایید دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز رسیده است، طوری طراحی شده تا کنگره را دور بزند.

به گفته گابریل نورونیا، مشاور پیشین امور جمهوری اسلامی در وزارت خارجه ایالات متحده، توافق جدید برای دور زدن قسمتی از قدرت نظارتی کنگره، که تحت «قانون بررسی توافق‌نامه هسته‌ای جمهوری اسلامی» به آن تفویض شده، طراحی شده است.

این کارشناس می‌گوید دولت بایدن موافقت كرده «دستورالعمل اجرایی 13876»، که بر أساس آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی، و حسین دهقان، ژنرال سپاه پاسداران تحت تحریم قرار گرفته‌اند را کنار بگذارد.

نورونا در این باره به گفت: «مقامات ایالات متحده به‌طور خصوصی صحت اسنادی که اخیرا از جمهوری اسلامی درز کرده را تأیید کرده‌اند. این اسناد جزئیات امتیازات خیره‌کننده‌ای که مذاکره‌کنندگان در وزارت خارجه به جمهوری اسلامی داده‌اند را مشخص می‌کند.»

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ این مقام اسبق آمریکایی افزود: «به همین دلیل بود که سه مقام آمریکایی درگیر در مذاکرات، به حالت اعتراض تیم مذاکره‌کننده را ترک کردند؛ و باز به همین خاطر بود که سفیر روسیه در ماه مارس مدعی شد جمهوری اسلامی خیلی بیشتر از آنچه انتظار داشت از ایالات متحده دریافت کرده است.»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، در این باره به «فاکس نیوز» گفت: «دولت بایدن به هر راهی می‌رود تا با جمهوری اسلامی و گروه‌های تروریستی تحت کنترل آن مماشات کند. توافق هسته‌ای که بایدن برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، فاجعه‌بار خواهد بود. این توافق اگر سر بگیرد، به دستیابی جمهوری اسلامی به زرادخانه هسته‌ای منجر خواهد شد.»

کروز افزود: «هزاران نفر به دلیل پولی که این معامله به جمهوری اسلامی و گروه‌های تروریستی نیابتی آن می‌فرستد، خواهند مرد. حتی ممکن است میلیون‌ها نفر به خاطر زرادخانه هسته‌ای که ایران در نهایت قادر به ایجاد آن خواهد شد، جان خود را از دست دهند.»