دور زدن تحریم‌ها توسط سپاه پاسداران از طریق شرکت آمازون

0
239

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با استفاده از کمپانی آمریکایی عظیم «آمازون» که در فروش محصولات به شیوه آنلاین تخصص دارد، توانسته برخی تحریم‌های ایالات متحده علیه خود را دور زده و به «فناوری‌های ممنوعه» دست پیدا کند.

پنج‌شنبه 9 ژوئن، سپاه پاسداران توانسته با استفاده از یکی از کمپانی‌های تابعه «شرکت بازرگانی پتروشیمی جمهوری اسلامی» در ترکیه، از طریق آمازون سخت‌افزار‌های رایانه‌ای پیشرفته تهیه کند. ایالات متحده این شرکت متعلق به سپاه پاسداران را از سال 2010 در فهرست تحریم‌های تروریستی قرار داده است.

این اولین بار نیست که سپاه از آمازون به منظور نقض تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند. دولت آمریکا آمازون را در سال 2020 مجبور کرد به دلیل نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی، سوریه و روسیه به دولت 134523 دلار پرداخت کند.

در آن زمان وکلای آمازون اعتراف کردند که این کمپانی ممکن است در قبال نقض آشکار برنامه‌های تحریمی متعدد ایالات متحده که وزارت خزانه‌داری مسئول اجرای آنهاست، و شامل ارائه «کالا و خدمات» به نهادهای تحریم‌شده جمهوری اسلامی می‌شود، مسئول باشد.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، بر اساس اسنادی که اخیرا فاش شده، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران و شبکه شرکت‌های صوری آن در خارج از کشور، با استفاده از آمازون تحریم‌های آمریکا و بین‌المللی علیه سپاه پاسداران و دیگر نهادهای دولتی جمهوری اسلامی را دور می‌زنند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که آمازون خرید اقلام سخت‌افزار رایانه‌ای از یک شرکت آمریکایی را تسهیل کرده است، که در نهایت از طریق یک شرکت تابعه مستقر در ترکیه که تحت کنترل جمهوری اسلامی است، به شرکت پتروشیمی منتقل شده است.

به گفته «فری‌بیکن»، اهمیت نقش آمازون در نقض تحریم‌های سپاه پاسداران به این دلیل است که این کمپانی عظیم یک «پیمانکار دولتی» است، و قراردادهای کلانی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف با دولت ایالات متحده دارد، و بنابراین همکاری آن با نهادهای تحت تحریم دولت آمریکا به عبارتی نقض غرض است و یک بغرنج بزرگ امنیتی است.