دموکرات آمریکا، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم جمهوری اسلامی را محکوم کردند

0
34

گروهی از نمایندگان هر دو حزب در مجلس نمایندگان آمریکا، که بیشتر آنها را دموکرات‌های میانه‌رو تشکیل می‌دهند، قطعنامه‌ای را در محکومیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ارائه داده‌اند.

به گزارش «جوییش اینسایدر» در روز چهارشنبه ۲۰ اسفند، ایلین لوریا نماینده دموکرات از ایالت ویرجینا، کتی منینگ نماینده دموکرات از ایالت کارولینای شمالی، و پیتر مایر نماینده جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان، از جمله این نمایندگان هستند.

آنها این قطعنامه تصمیم جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را محکوم کرده‌اند و می‌گویند قصد جمهوری اسلامی کاهش زمان گریز هسته ای برای تولید بمب است.

در بیانیه‌ای که روز ۱۰ مارس در تارنمای رسمی ایلین لوریا منتشر شد، ضمن تأکید بر خطر جمهوری اسلامی برای امنیت ملی آمریکا و اسرائیل، آمده است: «اعلام ماه ژانویه جمهوری اسلامی در مورد قصد آنها برای غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصدی اقدامی در جهت تشدید تنش است و باید به این دلیل که جهان را یک گام دیگر به جمهوری اسلامی هسته‌ای نزدیکتر می‌کند، محکوم شود.» این بیانیه جمهوری اسلامی هسته‌ای را «تهدیدی برای ایالات متحده و اسرائیل» و نیز تهدیدی «برای کل جهان» خوانده است.

ارائه‌کنندگان این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که فورا از این تصمیم برگردد و تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته ای را کنار بگذارد. مقامات جمهوری اسلامی می گویند این کشور به دنبال ساخت بمب هسته ای نیست.

صدای آمریکا نوشت؛ در کنگره آمریکا، تلاش های مختلفی از سوی قانون‌گذاران در مخالفت با بازگشت ایالات متحده به برجام و یا لغو تحریم ها، جریان دارد.