دمشق خواستار خروج نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از سوریه نیست

0
315

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجۀ سوریه، روز چهارشنبه ۲٣ مه در مصاحبه با “نووستی”، خبرگزاری روسیه، گفت که خروج نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از خاک سوریه در دستور کار رژیم دمشق نیست، هر چند برخی مقامات روسیه خواستار خروج همۀ نیروهای خارجی از جمله جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان از خاک سوریه شده اند.

پنجشنبه گذشته، رئیس جمهوری روسیه در ملاقات با بشار اسد گفت که آغاز روند سیاسی در سوریه به خروج نیروهای مسلح خارجی از این کشور یاری می رساند. اندکی بعد نمایندۀ روسیه در امور سوریه، الکساندر لاورنتیف، اظهار داشت که سخنان رئیس جمهوری روسیه شامل “آمریکایی ها، ترک ها، حزب الله لبنان و البته جمهوری اسلامی می شود.”

با این حال، سخنگوی کاخ کرملین، دیمیتری پسکوف، در اظهاراتی جداگانه تصریح کرد که سخن ولادیمیر پوتین شامل نیروهای خارجی می شود که به طور غیرقانونی از منظر حقوق بین الملل وارد خاک سوریه شده اند.

در سخنان روز چهارشنبه معاون وزیر امور خارجۀ سوریه، فیصل مقداد، همچنین گفته است : حکومت سوریه از نیروهای متحد و دوست برای مبارزه با تروریسم دعوت کرده است از جمله این نیروها قوای روسیه و جمهوری اسلامی، مشاوران نظامی حکومت جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان هستند که البته فیصل مقداد “برادران حزب الله” نامیده است.

معاون وزیر امور خارجۀ سوریه تصریح کرده است که این نیروها به حاکمیت ملی و ارضی سوریه آسیب نمی رسانند و روی سخن پوتین و دیگر رهبران مسکو نیروهایی نبوده که با توافق حکومت سوریه وارد این کشور شده اند. فیصل مقداد همچنین تأکید کرده است که روسیه خواستار خروج نیروهایی از سوریه شده که بدون توافق دمشق وارد این کشور شده اند.

این نیروها به گفتۀ مقداد قوای آمریکا، فرانسه، ترکیه و برخی نیروهای دیگر هستند که به گفتۀ مقداد به طور غیرقانونی وارد خاک سوریه شده اند. فیصل مقداد در پایان گفته است که تنها رژیم دمشق و دوستان آن می توانند دربارۀ حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در سوریه یا خروج شان از این کشور تصمیم بگیرند.

همزمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در گفتگو با خبرنگاران در تهران گفت که حضور نظامی این کشور در سوریه و عراق جنبۀ مستشاری دارد و با دعوت دولت های این دو کشور صورت گرفته است. محمد جواد ظریف سپس اضافه کرد : مادام که دولت های عراق و سوریه به کمک جمهوری اسلامی نیاز داشته باشند این کشور به حضور نظامی خود در سوریه و عراق ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در تعریف راهبرد جدید این کشور در قبال رژیم جمهوری اسلامی گفته است که اگر تهران برنامۀ موشک های بالستیکی و اتمی اش را متوقف نکند و به مداخلات و حضورش در کشورهای منطقه از جمله سوریه خاتمه ندهد با شدیدترین تحریم های آمریکا مواجه خواهد شد.