دفتر اخوان المسلمین در قاهره، امروز توسط مخالفان محمد مرسی به آتش کشیده شد؛ ارتش مصر به مرسی دو روز فرصت داد؛ همراه فایل صوتی گفتگوی خبرگزاری فرانسه با حبیب حسینی فرد

0
142

 سازمان اخوان المسلین اعلام کرد که سرگرم بررسی بیانیۀ ارتش مصر است که دو روز به محمد مرسی فرصت داده تا به مطالبات مردم به ویژه پس از راهپیمایی گستردۀ امروز مخالفان پاسخ رضایت بخش بدهد. چهار وزیر دولت مصر امروز دوشنبه در حمایت از مخالفان محمد مرسی، رییس جمهور این کشور از مقام های خود استعفا دادند. مخالفان به محمد مرسی تا فردا عصر فرصت داده اند که از مقام خود استعفا دهد و انتخابات پیش از موعد برگزار کند.

یک مقام بلندپایه دولت مصر به خبرگزاری فرانسه گفته است که وزرای گردشگری، محیط زیست، ارتباطات و وزیر دادگستری این کشور متن استعفانامه‌های خود را امروز به طور همزمان، به هاشم قندیل- نخست وزیر مصر، ارائه داده‌اند.

از سویی مخالفان محمد مرسی که روز گذشته در میدان تحریر قاهره گردآمده بودند، با صدور بیانیه‌ای به محمد مرسی تا عصر فردا سه‌شنبه، مهلت داده‌اند که از مقام خود کناره گیری و برای برگزاری دوباره انتخابات اقدام کند؛ این ضرب الاجل يک روز پس از تظاهرات روز گذشته در قاهره اعلام شده است.

درعین حال محمد مرسی اعلام کرده که به هیچ‌کس اجازه تمرد از قانون اساسی را نخواهد داد.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داده، در حالی که آرامش به میدان تحریر قاهره بازگشته است، مخالفان محمد مرسی که “جنبش تمرد” خوانده می‌شوند، خواستار استعفا و کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند؛ اين جنبش هشدار داده است که در صورت خودداری رئیس جمهور از استعفا، ‌کمپين نافرمانی مدنی در مصر را آغاز خواهد کرد.

به گفته رهبران این جنبش، تاکنون ۲۲ ميليون امضا برای این درخواست جمع آوری شده است؛ جنبش “تمرد” از نهادهای دولتی از جمله ارتش و پلیس این کشور هم خواسته که از خواسته‌های مردم حمایت کنند.

روز گذشته مخالفان مرسی علیه وی تظاهراتی در میدان تحریر قاهره برگزار کردند که بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از سال ٢٠١١ تاکنون بوده است.

همچنین براساس گزارش‌ها معترضان مصری با یورش به دفتر اخوان المسلمین در قاهره، آن را آتش زدند و وسایل و تجهیزات آن را هم غارت یا نابود کردند.

وزارت بهداشت مصر امروز در گزارشی اعلام کرد که در جریان درگیری میان موافقان و مخالفان محمد مرسی در تظاهرات روز گذشته، 14 نفر کشته و بیش از 900 تن زخمی شده اند. بیشترین آمار تلفات نیز از استان قاهره گزارش شده است.

حبیب حسینی فرد- کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید: «به نظر می‌آید آقای مرسی و دولت وی، در حال از دست دادن پایگاه اجتماعی خود هستند.»

گفتگوی خبرگزاری فرانسه با حبیب حسینی‌فرد؛گوش کنید (05:25)

به گفته این تحلیلگر، به نظر می‌آید جنبش “تمرد” یا مخالفان مرسی، وارد یک خواست توأم با ریسک شده‌اند که اگر محمد مرسی به آن اهمیت ندهد، هم به اعتبار و وجهه اپوزیسیون این کشور لطمه خواهد خورد و هم ممکن است بخش رادیکال مخالفان دولت با اقدامات بعدی خود به سمت حساس‌تر کردن اوضاع در این کشور پیش برود.

حسینی فرد، تأکید می‌کند که مصر راه چاره‌ای جز دیالوگ و تعامل، بین دو طرف دعوا نخواهد داشت.

مقاله قبلیپای صحبت: مارک تواین؛ کتاب هفته ۲، اندیشه ها و خبرها
مقاله بعدیبازیگر فیلم «اژدها وارد می‌شود» درگذشت..
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...