دفاع صدراعظم آلمان از لغو مسابقه دوستانه آلمان و هلند

0
205

صدراعظم آلمان تصمیم نهادهای امنیتی این کشور برای لغو دیدار آلمان و هلند را درست خواند. لغو این مسابقه به دلایل امنیتی، به بحث‌ها در مورد وضعیت امنیتی در آلمان و آینده گردهمایی‌های بزرگ دامن زده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ظهر چهارشنبه (۱۸ نوامبر/ ۲۷ آبان) به لغو مسابقه دوستانه تیم‌های فوتبال آلمان و هلند واکنش نشان داد. این مسابقه که قرار بود شامگاه سه‌شنبه در شهر هانوفر آلمان برگزار شود، حدود ۹۰ دقیقه پیش از سوت آغاز به دلایل امنیتی لغو شد.

آنگلا مرکل گفت: «من هم به اندازه میلیون‌ها طرفدار فوتبال از لغو شدن مسابقه فوتبال ناراحت شدم. اما نهادهای امنیتی تصمیم مسئولانه‌ای گرفتند». صدراعظم آلمان در جلسه امنیتی کابینه انتخاب بین “آزادی” و “امنیت” را تصمیمی بسیار دشوار خواند و در عین حال تصریح کرد که رأی نهادهای امنیتی به “امنیت” در شامگاه سه‌شنبه، “تصمیم درست” بوده است.

آنگلا مرکل و توماس دمزیر، وزیر کشور فدرال آلمان، قرار بود خود در ورزشگاه حضور داشته باشند. پس از سوء قصدهای خونین شامگاه جمعه در پاریس که حمله به آزادی و دمکراسی در اروپا خوانده شد، قرار بود این دیدار پیامی باشد علیه تروریسم با این مضمون که اروپا در مقابله با تهدید تروریست‌ها از آزادی عقب نمی‌نشیند.

شامگاه سه‌شنبه همچنین قرار بود دیدار دوستانه‌ای بین تیم‌های بلژیک و اسپانیا در بروکسل بلژیک برگزار شود. این مسابقه چند ساعت پیش از برگزاری به دلایل مشابه لغو شد. بنا بر اخبار منتشرشده، مهاجمان سوء قصدهای پاریس با بلژیک هم در ارتباط بوده‌اند. بلافاصله پس از حملات خبر چند مورد عملیات پلیس و دستگیری برخی افراد در پایتخت این کشور منتشر شد.

منشأ اطلاعات نهادهای آلمانی

اندکی پیش از لغو دیدار آلمان-هلند اعلام شد که چمدانی بدون صاحب نظر مأموران پرشمار حاضر در اطراف ورزشگاه را به خود جلب کرده است. در ادامه اما خبر رسید که خطری از جانب چمدان محیط را تهدید نمی‌کند و مسابقه طبق برنامه برگزار خواهد شد.

اندکی پس از آن اما پلیس در بلندگوی خودروهای گشت از هواداران خواست به خانه‌های خود بازگردند؛ ورزشگاه تخلیه شد و حتی اعلام شد که در حمل و نقل عمومی اطراف ورزشگاه شهر هانوفر محدودیت‌هایی اعمال شده است.

ساعتی بعد توماس دمزیر، وزیر کشور فدرال که در مسیر حرکت به سمت ورزشگاه از تهدید امنیتی خبردار شده و مسیر خود را تغییر داده بود، به همراه وزیر امور داخلی ایالت نیدرزاکسن (ایالتی که شهر هانوفر مرکز آن است) در برابر دوربین حاضر شد تا به ابهام‌ها پاسخ دهد. دمزیر اما تنها گفت که در آستانه مسابقه انباشت نشانه‌های خطر به حدی بوده که نهادهای امنیتی تصمیم به لغو دیدار گرفته‌اند. او به دلایل امنیتی حاضر نشد بگوید خبر سوء قصدهای احتمالی را چه منبعی در اختیار نهادهای آلمانی گذاشته است.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند فرانسه آلمان را در جریان گذاشته است. اخبار تأییدنشده‌ای هم منتشر شد مبنی بر اینکه قرار بوده خودرویی امدادی حامل مواد منفجره به داخل ورزشگاه برده و در آنجا منفجر شود.

گمانه‌زنی در مورد آینده مسابقات بوندس‌لیگا

داعش آلمان را یکی از دشمنان خود می‌داند. شامگاه جمعه قرار بود تروریست‌ها کمربند انفجاری خود را در ورزشگاه ملی فرانسه در پاریس و همزمان با مسابقه آلمان و فرانسه منفجر کنند تا جهان از طریق دوربین‌های تلویزیونی به صورت زنده شاهد حمله به دو کشور باشد.

پس از سوء قصدهای پاریس در بیانیه‌ی “دولت اسلامی” هم تصریح شد که تیم فوتبال آلمان یکی از اهداف حمله بوده است. لغو مسابقه آلمان-هلند نیز مقاصد تروریست‌ها را بیشتر نمایان کرد.

به گفته‌ی اشتفان وایل، رئیس دولت ایالت نیدرزاکسن، در آستانه این مسابقه “نشانه‌های روشنی مبنی بر خطر” وجود داشته است. هانس-گئورگ ماسن، رئیس اداره فدرال محافظت از قانون اساسی (سرویس امنیت داخلی آلمان) نیز صبح چهارشنبه به همین موضوع اشاره کرد؛ هر چند در مورد منبع اطلاعات و ابعاد تهدید وارد جزئیات نشد.

بلافاصله پس از رخدادهای اخیر گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده‌ی گردهمایی‌های بزرگ آغاز شد. این پرسش مطرح شد که در هفته‌های پیش رو امنیت عمومی در کشورهای اروپایی و به طور مشخص در آلمان چگونه تضمین می‌شود؟ آیا شهروندان برای حضور در نقاط پرازدحام همچون بازارچه‌های کریسمس یا کنسرت‌های موسیقی امنیت کافی دارند؟ آیا مسابقات ورزشی پرطرفدار، از جمله دیدارهای هفتگی لیگ برتر آلمان – بوندس‌لیگا – لغو خواهند شد؟

شامگاه سه‌شنبه (همزمان با لغو مسابقه آلمان-هلند) یک کنسرت موسیقی در هانوفر برگزار شد؛ در مقابل کنسرتی دیگر و همچنین کتابخوانی یک طنزپرداز لغو شد. تیم فوتبال هانوفر آلمان هم تمرین صبح چهارشنبه را به عصر موکول کرد.

برخی هواداران فوتبال که پس از لغو دیدار آلمان-هلند با شبکه‌های تلویزیونی آلمانی مصاحبه می‌کردند، لغو دیدار را نادرست و این تصمیم را به عقب‌نشینی در برابر تروریست‌ها تعبیر می‌کردند.

به گزارش دویچه وله؛ پلیس، نیروهای امنیتی و اعضای امنیتی کابینه آلمان به صراحت می‌گویند که وضعیت امنیتی در آلمان مناسب است و نیازی به لغو گروهی مراسم مختلف نیست. آنان در عین حال تأکید می‌کنند که در هر مورد بایست به صورت جداگانه تصمیم‌گیری شود.