دعوت ابراهیم یزدی برای مشارکت فعالانه در انتخابات!

0
221

ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران و وزیرامور خارجه دولت موقت از تمام فعالین سیاسی که توانایی نماینده شدن را در خود می بینند خواست تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند.

وی که در دوران اقامت خمینی در نوفل‌لوشاتو، فرانسه از مشاوران او بود در گفت وگو با اعتماد ملی ضمن دعوت برای حضور فعال در انتخابات پیش رو ، گفت: در حال حاضر به همه توصیه می کنیم در انتخابات با کسی قهر نکنند .

به گزارش تارنمای ملی ـ مذهبی؛ او همچنین در مورد فضای سیاسی کنونی کشور تصریح کرد: من همیشه امیدوار بوده و هستم.

یزدی خاطر نشان کرد: به نظر من اصلاح طلبی فرایندی اجتناب ناپذیر در ایران است، یک زمانی است که وجود انحرافات و اشکالات انکار می شود، اما زمانی هم وجود اشکالات مورد شناخت و پذیرش قرار می گیرد؛ در این صورت تنها راه این است که اشکالات را گام به گام و تدریجی برسی و حل کنیم.

وزیر امور خارجه دولت موقت در خصوص رفتار های افراطی بعضی از گروه ها در مقابل اعتدال گرایی تصریح کرد: آنها هم سرشان به سنگ می خورد، سر عقل می آیند و میفهمند که با این اقدامات کاری از پیش نمی برند.اگر راهی برای برون رفت از همه مشکلات وجود داشته باشد، آن راه، تعامل همه نیروها با هم است.

دبیر کل نهضت آزادی ایران، گفت: اما تعامل همه نیرو ها به معنای این نیست که هر کس از همه مواضع خود عقب نشینی کند، ما می توانیم با حفظ مواضع خود با گروه های دیگر ارتباط و تعامل داشته باشیم.

ابراهیم یزدی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای داشتن مجلسی بهتر نیاز است؛ تصریح کرد: ما و شما متولی مجلس آینده نیستیم ما فقط می توانیم بگوییم که هر ایرانی زن یا مرد اگر توانایی کاندیدا شدن دارد کاندیدا شود. ادامه کار به شورای نگبان و تأید و رد کاندیدا ها برمی گردد، باید ببینیم شورای نگهبان چه سیاستی را در این مورد در پیش می گیرد، پس از مرحله برسی صلاحیت ها، با ارزیابی تاید صلاحیت شدگان به سمت شرکت در انتخابات می رویم.

وی همچنین در مورد انتخابات خبرگان و امکان کاندیداتوری زنان در آن اظهار کرد: در مجلس خبرگان ما مدرسین جوانی در حوزه داریم که باید برای این مجلس کاندید شوند. در مورد زنان نیز قانون نمی گوید اعضای خبرگان رهبری باید از میان رجال باشد، قانون شرط مجتهد بودن را برای نماینده خبرگان تعیین کرده است که زنان هم می توانند مجتهد باشند، کما این که ما در حال حاضر زنانی داریم که به درجه اجتهاد رسیده اند.

دبیر کل حزب نهضت آزادی در پایان نظر خود را در مورد اعتدال و اعتدال گرایی این چنیین بیان کرد: زمانی به ما در دولت موقت انتقاد می شد که شما میانه رو و معتدل هستید، اما حالا خوشبختانه دولتی بر سر کار آمده است که شعارش اعتدال است. این موفقیت بزرگی است.