دست از تقاضاهای غیرواقع‌بینانه بردارید

0
363

در حالی که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین جمعه 14 مرداد، دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد، قدرت‌های اروپایی اروپا با غیر واقع‌بینانه و فرا‌برجامی دانستن درخواست‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با توافق هسته‌ای، در بیانیه‌ای مشترک از این کشور خواستند تا از مطرح کردن چنین درخواست‌هایی دست بردارد.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان ضمن ابراز مخالفت با درخواست جمهوری اسلامی برای بستن پرونده تحقیقات درباره منشأ ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده آن، تاکید کرد که جمهوری اسلامی نباید چنین درخواست‌های غیر واقع‌بینانه‌‌ای را ارائه دهد.

وی در توضیح منظور خود از «اطمینان» که تیم مذاکره جمهوری اسلامی خواهان آن است، پرسش‌های آژانس از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای جمهوری اسلامی را «مسائل ادعایی پادمانی» عنوان کرد و مدعی شد که این مسائل ادعائی «با فشار سیاسی ایجاد شدند» و افزود که «نباید دستاویزی برای سوء‌استفاده علیه جمهوری اسلامی در آینده باشند».

العربیه نوشت؛ به‌نظر می‌رسد تیم مذاکره جمهوری اسلامی در حالی اهرم چانه‌زنی خود را بر روی گرفتن تضمین از غرب نسبت به برنامه‌هسته‌ای خود بالا برده که از بخش منافع اقتصادی خود در احیای توافق اطمینان حاصل کرده است.