دستگیری و حکم پنج سال زندان برای داوود اسدی، برای ارتباط با برادر روزنامه‌نگارش در پاریس

0
161

نزدیک به شش ماه پس از دستگیری داوود اسدی، فردی که تاکنون از او به عنوان یکی از پنج روزنامه نگار دستگیر شده در تاریخ۱۱ آبان ۱۳۹۴ نام برده می شد، با اظهارات وکیل و برادرش مشخص شد او هرگز روزنامه نگار و یا حتی فعال سیاسی نبوده است.

داوود اسدی، متاهل و دارای یک فرزند، مدیر فروش یک شرکت خصوصی است. او در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شده و اکنون در بند هشت زندان اوین به سر می‌برد. این حکم روز هفتم اردبیهشت ماه توسط وکیلش آقای علیزاده طباطبایی رسانه ای شد.

هوشنگ اسدی، روزنامه نگار باسابقه و یکی از مدیران سایت روزآنلاین که برادر این زندانی است گفت:«من از آقای علیزاده، وکیل او تعجب می کنم که چرا در این مدت او را روزنامه نگار خواند و هیچ جا نگفت که ایشان روزنامه نگار نبوده است. برادر من نه تنها روزنامه نگار نیست، بلکه حتی روزنامه خوان هم نیست. برای آدمی که حتی در طول عمرش یک خط هم ننوشته سمت روزنامه نگاری را اختراع کردند تا پروژه امنیتی خود را پیش ببرند.»

هوشنگ اسدی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت ماهها از دستگیری برادرش حرف زده، گفت: «من از طریق پدرم باخبر شدم که برادرم در همان روزی که بقیه خبرنگارها دستگیر شدند، بازداشت شده است. همسرش را به شعبه ۱۳ دادگاه فرهنگ و رسانه خواسته بودند، در آنجا با او با احترام بسیار رفتار کرده و گفته بودند که داوود قطعا آزاد می شود و فقط باید مرحله سه ماه بازجویی را طی کند. به همسرش گفته بودند که نباید به هیچ وجه به من خبر بدهد. همسر برادرم نه فعال اجتماعی است و نه فعال سیاسی. او یک خانم جوانی است که مشغول زندگی و پسر خردسالش است بنابراین حرف آنها را باور کرد.»

آقای اسدی در ادامه گفت: «همسرم برادرم در این مدت هیچ تماسی با من نداشته که با این فضای ارعابی که ساخته‌اند حق هم دارد. اما من به پدرم گفتم که اینها برای داوود نقشه دارند و سکوت درباره اش بدترین چیز است. اما همسرش اصرار به سکوت و مصالحه داشت و من هم به همین دلیل سکوت کردم، اما بعد از صدور حکم تصمیم گرفتم که دیگر حرف بزنم و جهان را در جریان این دروغ و ناعدالتی بگذارم.»

 به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛  در روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ چهار روزنامه نگار به نام های عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت ساز دستگیر شدند و تا مدت ها نام پنجمین روزنامه نگاری که سازمان اطلاعات سپاه مدعی دستگیری او شده بود مشخص نبود و بعدتر از او با عنوان داوود اسدی نام برده شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک روز پس از دستگیری آنها در تاریخ ۱۲ آبان ماه ضمن برعهده گرفتن مسوولیت بازداشت شان اظهار کرده بود این ها خبرنگارانی از اعضای «شبکه نفوذی وابسته به دولت های آمریکا و انگلیس» هستند.

آقای اسدی درباره وضعیت فعلی برادرش به کمپین گفت: «اوهفته گذشته به بند هشت زندان اوین منتقل شده اما قبل از آن در سلول انفرادی بند دو–الف سپاه در اوین بوده است. من شنیده ام که داوود در بند هشت بیشتر اوقات گوشه ای قوز کرده و حتی از صحبت کردن با آدم های دیگر می‌ترسد. این جوان که هیچ وقت در زندگیش فعالیت اجتماعی و سیاسی نداشته را ماهها در سلول انفرادی نگه داشته‌اند و حالا چنان افسرده و ترسیده است که حاضر به ارتباط با دیگران نیست. این بارزترین نقض حقوق بشر است، این بدترین رفتار است که کسی‌که فعال سیاسی نیست را فقط برای پیش بردن هدف هایتان دستگیر و مورد مجازات قرار دهید.»

علیزاده طباطبایی، وکیل داوود اسدی روز هفتم اردبیهشت ماه در توضیح اتهام موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بود او به دلیل ارتباطات مالی که بین او برادرش وجود داشته به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی متهم شده است. آقای طباطبایی گفته بود که موکلش در دفاع خود در دادگاه گفته او در جریان نبوده که پول هایی که برادرش می فرستاده برای چه کاری بوده است.

هوشنگ اسدی درباره ارتباط مالی با برادرش به کمپین گفت: «اولا من از آقای علیزاده برای این اطلاع رسانی نادرست متعجبم. من یکسال و نیم پیش متوجه شدم که پدرم بیمار است. ما برادرها هر کداممان قرار شد که پولی برای درمان بیماری پدر بدهیم. من هم مقدار ۷ میلیون و هشتصد هزار تومان به حساب داوود فرستادم که هر ماه داوود خرج پدرم بکند. گاهی هم داروهایی که در تهران برای پدرم یافته نمی شد تهیه می کردم و می فرستادم. اگر دادگاه سندی دارد که این پول برای کسی غیر از پدرم خرج شده منتشر کند.»

آقای اسدی در ادامه گفت: «حساب ما مخفی نبوده و ما کار مخفیانه ای انجام نداده‌ایم. اگر به گفته دستگاه امنیتی این پول برای مصارف دیگر خرج شده سندش این را نشان نمی دهد. چون خودشان می دادند این اتهام از بیخ و بن غلط است. من احساس می کنم با دستگیری برادر من، می خواستند به من و بقیه فعالان سیاسی خارج از کشور نشان دهند که آنها می توانند به جای ما، اعضای خانواده مان را اذیت کنند.»

هوشنگ اسدی، مدیر سایت تعطیل شده روزانلاین گفت: «چند ماه قبل از دستگیری این روزنامه نگاران، تبلیغات وسیعی علیه سایت های خارج از ایران از جمله روزآنلاین شروع کردند. نوشتند که روزآنلاین میلیون ها دلار از سازمان های اطلاعاتی خارج به ایران فرستاده است و یک لیست هم منتشر کردند از ارقامی که ما به ایرانی ها داده ایم. اما این لیست در واقع ارقامی بود که برای روزنامه نگارانی که در خارج از کشور برای روزانلاین مطلب می نوشتند به عنوان حقوق شان داده شده بود. روز آنلاین هیچ خبرنگاری در داخل ایران نداشت. مشخص بود که این پرونده سازی علیه روزآنلاین و سایت های خارج از کشور است. حدس من این است که با دستگیری داوود فقط می خواستند به پروژه نفوذشان کمک کنند.»

آقای اسدی در پاسخ به این سوال که آیا برادرش در بازجویی ها و یا در دادگاه اتهامش را پذیرفته به کمپین گفت: «اینطور که من از خانواده شنیدم و وکیلش گفته است داوود مطلقا اتهامش را قبول نکرده و مکرر گفته است که پولی که هوشنگ می فرستاده خرج درمان پدرم می کرده است. اما دادگاه نپذیرفته است.»

آقای اسدی در توضیح فعالیت های برادرش گفت: «داوود حدود ۳۰ سال سن دارد، مدیر فروش یک شرکت خصوصی بود و سرش گرم زندگی خانوادگی و شغلی اش بود و در یکسال گذشته از پدر بیمارم نیز مراقبت می کرد. من و برادرم خیلی با هم رابطه نداشتیم. ما اساسا از جهان هم دور بودیم. یادم می آید وقتی برای تبریک سال نو با هم تماس گرفتیم به او گفتم امسال سایت مان تعطیل می شود و او گفت سایت شما چیست؟»

احسان مازندارنی، آفرین چیت ساز، احسان (سامان) صفرزایی به همراه عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال سیاسی (که حکم وی هنوز صادر نشده است) در روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و هیچ کدام از آنها تاکنون آزاد نشده اند.

احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان به ۷ سال، احسان (سامان) صفرزایی روزنامه‌نگار و دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا به ۷ سال، آفرین چیت‌ساز ستون نویس روزنامه ایران به ۱۰ سال محکوم شد. هنوز دادگاه عیسی سحرخیز برگزار نشده و او فعلا  برای مداوای بیماری هایش در بیمارستان به سر می برد.

کمتر از یک ماه پس از دستگیری این روزنامه نگاران، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان روز دوشنبه نهم آذر ماه مدعی شد این روزنامه نگاران اعترافاتی کرده اند و از اتهام “همراهی با آمریکا” سخن گفت. وی در سخنرانی خود مدعی شد: “اخیرا روزنامه نگارانی که به جرم همراهی با آمریکا بازداشت شده اند، در اعترافات خود عنوان کرده اند از برخی مقاله می گرفتند، به آنها پول می دادند و بعد مقاله را دستکاری کرده و در اختیار روزنامه های آمریکایی قرار می داند.”

با وجود سکوت قوه قضاییه در مورد این پرونده، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه اتهامات روزنامه نگارات بازداشت شده را  “همکاری با دول متخاصم غربی” عنوان کرد.

رسانه های وابسته به نیروهای امنیتی مانند فارس پیش تر مدعی شده بودند که این روزنامه نگاران “از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند.” علی شیرازی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در  نیروی قدس سپاه پاسداران، روز ۱۲ بهمن ماه گفت: ”به‌زودی از رسانه ملی فیلم اعتراف افرادی که در طرح نفوذ دستگیر شدند پخش خواهد شد و ملت ایران پشت‌صحنه نفوذ را مشاهده خواهند کرد.”