دستگیری های گسترده در ترکیه؛ فرمانده پایگاه اینجرلیک در میان بازداشت شدگان

0
157

بر مبنای گزارشها در فاصله اندکی پس از ناکامی کودتای جمعه شب گذشته در ترکیه بیش از ۲۷۰۰ قاضی و نزدیک به ۳ هزار تن از افسران و سربازان ارتش این کشور به اتهام شرکت یا همدستی در کودتا بازداشت شده اند. خبرگزاری رویترز می گوید فرمانده پایگاه نظامی اینجرلیک در میان بازداشت شده گان است.

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه روز یکشنبه گفت شمار دستگیری ها افزایش خواهد یافت. رسانه های ترکیه گفته اند تا کنون ۳۴ ژنرال بلندپایه ارتش توسط پلیس بازداشت شده اند.

در میان این ژنرالان بلندپایه، ژنرال “بکر ارکان وان” فرمانده پایگاه نظامی اینجرلیک نیز شامل است. یک مقام ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت دولت ترکیه مظنون است که پایگاه اینجرلیک برای اکمالات هواپیماهای جنگی کودتاچیان مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالیست که پایگاه اینجرلیک از سوی ائتلاف بین المللی و مخصوصا آمریکا برای حمله علیه داعش در سوریه بکار گرفته می شود.

روز گذشته گزارش شد که بدنبال کودتای جمعه شب گذشته دولت آمریکا عملیات هوایی خود را طریق این پایگاه متوقف کرده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید که دولت ترکیه تعهد کرده است که کار طرفداران فتح الله گولن و یا بگفته حکومت ترکیه « دولت موازی » او را یکسره خواهد کرد.

البته این بار اول نیست که دولت ترکیه دست به چنین تصفیه هایی می زند. در سال ۲۰۱۳ نیز هواداران فتح الله گولن را در رسانه ها، پلیس و دستگاه قضایی هدف قرار داده بود.