دستگیری بهنام ابراهیم‌زاده، ادامه بازداشت سپیده قلیان و عسل محمدی و انتقال علی نجاتی از بازداشتگاه به بیمارستان

0
404

در ادامه برخورد با کارگران در ایران، نهادهای امنیتی-قضایی بهنام ابراهیم‌زاده از فعالان کارگری را در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. قوه قضائیه با آزادی علی نجاتی در حالی مخالفت کرده که این عضو هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت‌تپه به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل شده و  سپیده قلیان و عسل محمدی که به دلیل فعالیت‌ کارگری و پوشش خبری اعتراضات کارگری بازداشت شدند،همچنان بدون دسترسی به وکیل در بازداشتگاه اهواز زندانی اند.

یک منبع نزدیک به اسعد (بهنام) ابراهیم زاده با اعلام خبر بازداشت او گفت شش مامور وزارت اطلاعات روز ۲۱ آذر با ورود به خانه این فعال کارگری در تهران، پس از تفتیش و ضبط کامپیوتر و مدارک، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. این منبع گفت بهنام ابراهیم زاده از زمان بازداشت با وکلا و خانواده اش تماسی نگرفته و ماموران درباره دلایل بازداشت و اتهاماتش سکوت کرده‌اند.

آقای ابراهیم زاده به تازگی از سوی دادگاهی در استان کرمانشاه به ۱۸ ماه حبس محکوم شده اما مشخص نیست بازداشت او با پرونده اش در کرمانشاه مرتبط است یا با اتهام جدیدی روبرو است.

بهنام ابراهیم زاده ۴۱ ساله است و تا کنون بارها به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه حقوق کارگران و کودکان بازداشت و زندانی شده است. منبع نزدیک به آقای ابراهیم زاده به کمپین گفت او از سوی دادگاهی در شهر دالاهو استان کرمانشاه به هیجده ماه حبس محکوم شده است. این حکم غیابی صادر شده و اتهامی که به صدور حکم منجر شده اخلال در نظم به دلیل  حضور در مناطق زلزله زده است: «در زمان زلزله سرپل ذهاب در تابستان (۱۳۹۷) بهنام برای کمک به مردم زلزله زده به این منطقه رفته بود ولی در آنجا با اتهام اخلال در نظم بازداشت شد، بعد از حدود یک ماه با وثیقه آزاد شد، حالا معلوم شده دادگاه بدون احضاریه به صورت غیابی حکم صادر کرده. حکم جدید هنوز در مرحله بدوی است و بازداشت جدید احتمالا پرونده دیگر و اتهام جدیدی است.»

سندیکای نیشکر هفت تپه از انتقال ناگهانی علی نجاتی به بیمارستانی در اهواز خبر داده است. کارگر بازنشسته ۵۶ ساله و  از اعضای هیئت مدیره سندیکای نیشکر، هشتم آذر ماه در جریان اعتصاب در هفت تپه بازداشت شد و دادسرا با آزادی او به قید وثیقه مخالفت کرد. فرزانه زیلابی وکیل علی نجاتی پیش از این درباره بیماری قلبی او هشدار داد و اعلام کرد نگهداری او در بازداشتگاه ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد.  سندیکای هفت تپه نیز با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی علی نجاتی، خواهان آزادی او شده است.

در خبر سندیکا آمده است: «علی نجاتی که توسط نیروهای امنیتی دستگیر و تحت بازجویی و فشار قرار  گرفته است، پنجشنبه ۲۲ آذرماه در اثر وخامت اوضاع جسمی و به علت ایجاد مشکلات قلبی به بیمارستان بقایی اهواز منتقل شده است. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن اعلام انزجار از ادامه بازداشت غیر قانونی علی نجاتی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان است و مسئولیت هرگونه عارضه جسمانی ایجاد شده برای وی، مستقیما بر عهده مقامات قضایی و امنیتی است. علی نجاتی هیچ جرمی مرتکب نشده است و همواره و تنها به طرق معقول و معمول و قانونی در پی احقاق حقوق حقه کارگری بوده است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق‌بشر در ایران؛ علاوه بر دو فعال کارگری، سپیده قلیان و عسل محمدی که در ارتباط با اعتراضات کارگری و پوشش خبری آن بازداشت شده‌اند، بدون دسترسی به وکیل در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز زندانی‌اند. سپیده قلیان از ۲۷ آبان و عسل محمدی از ۱۳ آذر بدون دسترسی به وکیل در بازداشت به سر می‌برند. سندیکای هفت تپه با حمایت از خانم قلیان و محمدی در بیانیه اش نوشت: «سپیده قلیان و عسل محمدی برای ما و به خاطر حق تشکل مستقل و در یک کلام به خاطر انسانیت، که کارگران سازندگان نعمات و وسایل زندگی خود از آن محروم هستند، در زندان‌اند، تا آزادی آنها یک دم از پا ننشینیم و نشان دهیم که همبستگی کارگران در حرف و عمل یکی است. صدای زندانیان در بند باشیم با تلاش و کوشش ماست که جهان زیبا است».