دستور روحانی برای آغاز فعالیت‌ واحدهای تولیدی

0
135

رئیس جمهور به وزیر بهداشت در خصوص نحوه فعالیت مراکز و بنگاه‌های اقتصادی پس از ۲۰ فروردین دستور داد.

شنبه شب حسن روحانی در واکنش به نامه وزیر بهداشت دستوری صریح داد، همه مراکز تولیدی از ۲۰ فروردین با رعایت پروتکل‌ها باید فعال شوند. بر اساس این دستور رئیس جمهوری اصناف و مشاغل فقط یک هفته بیشتر تعطیل خواهند بود.

روحانی در پاسخ به نامه وزیر بهداشت دستور داد: مراکز تولیدی همگی باید با پروتکل فعال باشند. کسب و کارها بعداز ۹۹/۱/۲۰ باید با پروتکل فعال شوند. همه پروتکل‌ها تا فردا (پنج شنبه) مشخص و ابلاغ شود، چون همه فعالیت‌های اقتصادی بعداز ۹۹/۱/۲۰ باید آغاز شود.

  • دیدگاه موافقان دولت

البته همه از رئیس جمهوری انتقاد نکردند. در این میان تحلیل گرانی همچون عباس عبدی تلویحا از این تصمصم رئیس جمهوری حمایت کردند. این تحلیلگر سیاسی درباره نقد سیاست‌های رسمی و اظهارنظرهای کارشناسان پیرامون شیوع بیماری کرونا در یادداشتی با عنوان «نقد سیاست‌ها؛ چگونه؟» در روزنامه شهروند نوشت: «تردیدی نیست که فاصله‌گذاری اجتماعی یا حتی قرنطینه کامل بهترین شیوه برای قطع زنجیره انتقال این ویروس است، ولی سیاستگذار در مقام اجرا نمی‌تواند به راحتی از این گزاره نتیجه عملی بگیرد، زیرا فاصله‌گذاری اجتماعی سطوح گوناگونی دارد و در مدت زمان کم یا زیاد قابل اجراست. به راحتی می‌توانیم توصیه کنیم که دولت شدیدترین فاصله‌گذاری یا همان قرنطینه را به مدت طولانی تا رسیدن به نقطه صفر یا نزدیک به آن اجرا کند، ولی باید توجه کنیم هر کدام از این سطوح با زمان‌بندی آنها عوارض اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارد که پس از پایان ماجرای کرونا سیاستگذار باید پاسخگوی آنها باشد. آیا کسی مسئولیت این عوارض را از الان می‌پذیرد؟ درواقع منظور این است که نقد هر سیاستی باید همراه با پذیرش تبعات بعدی آن باشد. هر سیاستی دارای منافع و هزینه‌هایی است. اگر از منافع آن سخن می‌گوییم، هزینه‌هایش را نباید فراموش کنیم.»

فارس نوشت؛ در واقع عبدی عوارض اجتماعی و اقتصادی تداوم تعطیلی مشاغل را دلیلی برای توجیه پذیر بودن این تصمصمات دولت می داند.