دسترسی به مواد مخدر به زیر ۷ دقیقه رسید!

0
210

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت موادمخدر روزبه‌روز نسبت به نرخ تورم پایین‌تر می‌آید و در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به موادمخدر دسترسی پیدا کرد.

فرید براتی‌سده، روانشناس و کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین صورت‌بندی مصرف موادمخدر در کشور، می‌گوید: عمده مصرف موادمخدر در ایران از قدیم مواد افیونی تریاک و مشتقات آن مانند شیره بوده که هنوز هم همینطور است. هم‌اکنون گل در رتبه دوم و شیشه در رتبه سوم مصرف در ایران قرار دارند.

براتی‌سده با هشدار درباره افزایش مصرف ماده‌مخدر گل در سنین پایین، عنوان کرد: «متوسط سن مصرف‌کنندگان موادمخدر در ایران نسبت به یک‌دهه گذشته بین ۲ تا ۳ سال پایین آمده است که بر این اساس، متوسط سنی مصرف‌کنندگان مواد که قبلا ۲۵ تا ۲۶ سال بود، اکنون به ۲۲ تا ۲۳ سال رسیده است. چند روز قبل هم گزارشی به نقل از دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در یکی از استان‌ها اعلام شد که مصرف موادمخدر و به‌طور عمده حشیش و گل به سنین ۱۳ تا ۱۵ سال رسیده است. براساس آمارهایی که مطرح می‌شود ۲.۳ درصد دانش‌آموزان، مصرف‌کننده مواد و عمدتا مصرف‌کننده گل هستند.» این آمارها در حالی ارائه می‌شود که سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در دی ۱۳۹۶ سن شروع مصرف موادمخدر را بین ۱۵ تا ۱۷ سال عنوان کرده بود.

سعید صفاتیان  رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره آمارهای دقیق‌تری ارائه می‌کند و می‌گوید: «در ایران سالانه یک‌میلیون نفر معتاد به ۸ هزار مرکز درمانی ویژه معتادان مراجعه می‌کنند که البته هیچ‌کدام از آنها به‌خاطر پیدا نکردن موادمخدر به این مراکز مراجعه نکرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت موادمخدر روزبه‌روز نسبت به نرخ تورم پایین‌تر می‌آید و در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به موادمخدر دسترسی پیدا کرد. سیستم قاچاق درواقع دارد سوبسید می‌دهد تا قیمت مواد بالا نرود و تقاضا در جامعه زیاد شود.»