در پی وقوع انفجار بزرگ در لبنان 16 نفر از کارمندان بندر بیروت بازداشت شدند

0
287

فادی عقیقی سرپرست و نماینده دولت لبنان نزد دادگاه نظامی این کشور پنج‌شنبه 6 اوت 2020 اعلام کرد 16 نفر از کارمندان بندر بیروت به منظور بازجویی و انجام تحقیقات در ارتباط با انفجار بزرگی که به کشته شدن 149 تن و مجروح شدن نزدیک به 5000 نفر دیگر شده، بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها فادی عقیقی در بیانیه‌ای توضیح داد که « تاکنون در ارتباط با این پرونده از بیش از 18 نفر از مسئولان شورای اداری بندر بیروت، اداره گمرک، مسئولان کارهای تعمیر و نگهداری و مجریان این اعمال در انبار شماره 12 جایی که بیش از 2750 تن از ماده نیترات آمونیوم اضافه بر مواد بسیار قابل اشتعال و کابل هایی برای انفجار کند نگهداری می‌شده، بازجویی شده است». او همچنین توضیح داد که « 16 نفر از این افراد بازداشت شده همچنان تحت بازجویی هستند».

بانک مرکزی لبنان پیش‌تر پنج‌شنبه حساب‌های بانکی رئیس بندر بیروت و رئیس اداره گمرک‌های لبنان و 5 نفر دیگر را در پی انفجار بندر پایتخت لبنان و با استناد به سندی سری از کمیته تحقیقات ویژه بانک مرکزی این کشور، مسدود کرده است.

در این راستا هیأت تحقیقات ویژه بانک مرکزی لبنان طی حکمی حساب‌های بانکی حسن قریطم مدیر کل بندر بیروت، شفیق مرعی مدیرکل سابق گمرکات لبنان، بدری ضاهر مدیر کل اداره گمرکات، نایلا الحاج مدیر شرکت مشاور نظار بر اعمال تعمیر و نگهداری در بندر بیروت، میشل نحول مدیر پروژه‌های اداره بندر بیروت، جورج ضاهر و نعمه البراکس ناظران اول اداره مانیفست را مسدود اعلام کرده است.

شایان ذکر است شدت انفجار بندر بیروت بنا به اعلام مرکز لرزه‌نگاری آلمان معادل زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.3 ریشتر بوده و نواحی منطقه را لرزانده است.

العربیه نوشت؛ همچنین بنا به آمار موقت اعلام شده این انفجار بزرگ منجر به کشته شدن دست کم 149 تن و مجروح شدن بیش از 5000 نفر و مفقود شدن بسیاری دیگر شده و صدها هزار نفر از ساکنان بیروت پایتخت لبنان را بی‌خانمان کرده است.