در پایان چندین ساعت درگیری، نیروهای ضد شورش بدون موفقیت مجبور به ترک میدان تقسیم شدند

0
186

جنبش اعتراضی مردم ترکیه امروز نیز برای دوازدهمین روز متوالی ادامه یافت؛ معترضین همچنان خواستاراستعفای دولت اسلامی رجب طیب اردوغان و حزب توسعه و عدالت هستند.

 بنا بر گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، امروز پلیس ضد شورش استانبول برای پاکسازی میدان تقسیم وارد کارزار شد ولی با مقاومت معترضین حاضر در میدان و پارک “گزی” روبرو شد. تصاویر منتشر شده حکایت از درگیری‌های نسبتاً خشن هزاران معترض حاضر درمحل و نیروهای پلیس ضد شورش دارد

 رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه، در سخنرانی امروز در برابر اعضای حزبش “حزب عدالت و توسعه” گفت که «هیچ تظاهرات دیگری را تحمل نخواهد کرد». رجب طیب اردوغان با اطمینان از حمایت اکثر مردم ترکیه از وی، این لحن تند را به خود گرفت و به تظاهرکندگان گفت که برای ابراز ناخشنودی خود از انتخابات شهرداری‌ها در سال ٢٠١٤ استفاده کنند.

 رجب طیب اردوغان، همچنین خبر مرگ چهارمین تظاهرکننده را هم که به شدت زخمی شده بود اعلام نمود

 این ناسازگاری اردوغان با ناخشنودان انتقادات بسیاری را در جهان به دنبال داشت. از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری سازمان دفاع حقوق بشر از به کار بردن گسترده زور توسط پلیس ترک ابراز ناخشنودی کردند.

 در همین حال پلیس ترک، حدود ٥٠ وکیل دعاوی را که علیه دخالت امروز صبح پلیس علیه تظاهر کنندگان میدان تقسیم، دست به اعتراض زده بودند را بازداشت نمود؛ آنها که از همان ١٢ روز پیش، یعنی روز آغاز تظاهرات دست به اعتصاب زده بودند، برای این اعتراض در صحن دادگستری استانبول گرد آمده بودند.

 رئیس دادسرای ترکیه- متین فیضی اغلو، در بیانیه ای که بر فیس بوک خود منتشر کرد، با تأثر بسیاراز این کار پلیس اعلام نمود که برای دیدار با مقامات، از آنکارا به استانبول سفر خواهد کرد.

 گفتنی است که ده‌ها وکیل دعاوی هم اکنون به دلایلی مبهم چون همکاری با سازمان‌های زیرزمینی و به ویژه با شورشیان کرد حزب کار گردان کرد ترکیه (پ.کا.کا.) در بازداشت موقت به سر می برند. البته این تازگی ندارد چرا که وکلا همواره هدف مقامات ترک بوده اند.

 به هر رو، ده‌ها پلیس ترک پس از خالی کردن میدان تقسیم راهی پارک “گزی” شدند که درآن تظاهر کنندگان جمع هستند و اردوگاه خود را برپا نموده اند. این مأموران پس از حدود ده دقیقه پارک را ترک کرده به میدان تقسیم بازگشتند.