در واکنش به تجمع مسالمت آمیز در قلعه بابک ده‌ها فعال مدنی بازداشت شدند

0
478

یک منبع مطلع گفت نیروهای امنیتی در واکنش به تجمعات مسالمت‌آمیز فعالان مدنی ترک در قلعه بابک در چهاردهم تیر ماه، ده‌ها تن را در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل بازداشت کرده‌اند.

این فعالان هر ساله اواسط تیر ماه در محلی باستانی به نام قلعه بابک در آذربایجان شرقی، در اعتراض به نقض حقوق ترک‌ها تجمع برگزار می‌کنند. یک فعال ترک که نخواست نامش فاش شود، به کمپین گفت نیروهای امنیتی از اوایل تیر ماه احضار و بازداشت فعالان شناخته شده ترک را آغاز کرده‌اند و تا روز هیجدهم تیر ماه بیش از هشتاد تن بازداشت شده‌اند.

این فعال ترک روز هیجدهم تیر گفت: «امسال هم قرار بود در قلعه بابک تجمع برگزار کنیم، ماموران از اول تیرماه فعالان شناخته شده را احضار و بازداشت کردند، تا روز چهاردهم و پانزدهم تیر، ما آمار بیش از هشتاد نفر را داریم که بازداشت شدند، یک عده سریع آزاد شدند ولی حدود پنجاه نفر هم به بازداشتگاه منتقل شدند که هنوز معلوم نیست کجا است.»

این منبع به کمپین گفت پلیس جمهوری اسلامی، روز چهاردهم و پانزدهم با استقرار در محل برگزاری تجمع و ضرب و شتم حاضران، مانع ادامه مراسم شده است.

این فعال سیاسی ترک گفت تعدادی از آزاد شدگان، از ضرب و شتم و شکنجه خود در بازداشتگاه خبر داده‌اند و یکی از بازداشت شدگان نیز در اثر ضرب و شتم، به بیمارستان منتقل شده است: «بیست نفری که پس از انتقال به بازداشتگاه کلیبر، با وثیقه آزاد شدند، همگی آثار ضرب و شتم و شکستگی روی بدنشان داشتند، یکی از بازداشت شدگان هم با دست بسته آنقدر کتک خورده که تشنج کرده و شبانه به بهداری منتقل شده و سر و صورت و وضع ظاهرش آنقدر آسیب دیده که قاضی گفته فعلا آزادش نکنید.»

این منبع گفت هیچ یک از بازداشت شدگان به وکیل دسترسی ندارند و مقامات قضایی از پاسخگویی به خانواده‌های بازداشت شدگان امتناع می‌کنند.

 بیش از ۱۶ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. شهروندان معترض برخورد جمهوری اسلامی و اکثریت فارس‌زبان با شهروندان ترک‌زبان را تبعیض‌آمیز می‌دانند. منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس و ممانعت از آموزش به زبان مادری، از برجسته‌ترین مواردی است که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏‌پیمایی‏ بدون‏ حمل‏ سلاح‏ را به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، آزاد اعلام کرده است‏.