“در اسرائیل همه خواستار مقابله با استراتژی نظامی جمهوری اسلامی در سوریه هستند”

0
307

اسرائیل حمله به مواضع شبه‌نظامیان شیعه در سوریه،‌ عراق و لبنان را شدت بخشیده است. مئیر جاودا‌نفر می‌گوید اسرائیل نمی‌خواهد سوریه به پایگاهی برای حملات جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل شود. جمهوری اسلامی دخالت در این حملات را رد می‌کند.  

نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرده که جمهوری اسلامی در هیچ کجا مصون نخواهد بود و نیروهای ارتش اسرائیل هر جا که لازم باشد وارد اقدام خواهند شد.

ارتش اسرائیل شنبه دوم شهریور (۲۴ ادت) دو پایگاه هوایی سوریه را بمباران کرده است. سخنگوی ارتش اعلام کرده نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی تصمیم داشتند با نصب سلاح و مواد منفجره روی پهپاد، اهدافی را در اسرائیل مورد حمله قرار دهند.

مئیر جاودا‌ن‌فر، روزنامه‌نگار ساکن تل‌آویو می‌گوید: «در اسرائیل همه، حتی نیروهای اپوزیسیون و منتقد بنیامین نتانیاهو هم خواستار مقابله با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند که می‌خواهد سوریه را به سکویی برای حمله به اسرائيل تبدیل کند. اسرائیل با حمایت جمهوری اسلامی از اسد یا فعالیت اقتصادی جمهوری اسلامی در سوریه کاری ندارد، اما مستقر شدن نیروهای شبه‌‌نظامی شیعه که مورد حمایت سپاه پاسداران هستند در مرز سوریه و اسرائیل، خط قرمز اسرائیل است.»

ارتش اسرائیل می‌گوید پایگاهی در منطقه عقربا در جنوب دمشق را هدف قرار داده که در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان شیعه بوده است. اسرائیل اعلام کرده در این پایگاه پهپادهای تهاجمی با قدرت حمل سلاح و موادمنفجره مستقر بوده‌اند که قرار بوده از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده شود. اسرائیل ایران را برنامه‌ریز چنین عملیاتی معرفی کرده است. جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این خبر گفته است: “این موضوع دروغ است” و همزمان تهدید کرده که مدافعان سوریه و عراق پاسخ اقدامات اسرائیل و آمریکا را خواهند داد.

علی‌صدرزاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در آلمان به دویچه‌وله می‌گوید: «حملات ارتش اسرائیل به شبه نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی یک پیام بسیار مهم برای جمهوری اسلامی دارد. آن هم است که شما نمی‌توانید روی نیروهای تحت حمایت خود در سوریه، عراق و لبنان برای یک جنگ‌ نیابتی در منطقه حساب کنید.»

جناح‌های تندرو جمهوری اسلامی تا کنون بارها تهدید کرده‌اند  که اگر میان آمریکا و جمهوری اسلامی حمله نظامی درگیرد، اسرائیل در امان نخواهد ماند. اما نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه از جمله حزب‌الله لبنان تا کنون به حملات اسرائیل پاسخ نداد‌ه‌‌اند. علی صدرزاده می‌گوید: «حزب‌الله لبنان در ائتلاف دولت این کشور حضور دارد و دو وزیر در کابینه دارد. حزب‌الله می‌داند که درگیری با اسرائیل می‌تواند  لبنان را درگیر جنگ با اسرائیل کند.»

فاکس‌نیوز نوشته است در حملات ارتش اسرائیل به دو پایگاه هوایی «المزه» و «عقربا» در دمشق ۲۷ تن کشته شده‌اند که ۱۵ تن از آنها اعضای ارتش سوریه، ۸ تن از اعضای نیروهای سپاه قدس جمهوری اسلامی و ۴ تن از اعضای حزب الله بود‌ه‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آشکارا مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. دولت اسرائیل یک ماه پیش هم تلویحا پذیرفت که مواضع مربوط به گروه‌های شبه‌نظامی حشدالشعبی در عراق را با هدف مقابله با قدرت گرفتن جمهوری اسلامی در آن کشور هدف قرار داده است.

به گزارش دویچه وله؛ جاودان‌فر در پاسخ به پرسشی در مورد شدت گرفتن حملات اسرائیل علیه نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی و احتمال بروز جنگ میان دو کشور می‌گوید: «نیروهای حشدالشعبی انتقال موشک‌و تجهیزات نظامی از جمهوری اسلامی به سوریه را پشتیبانی می‌کنند. مسئله مهم برای اسرائیل می‌خواهند مسیر ارسال سلاح به مرز سوریه و اسرائيل را قطع کند. در حال حاضر نه اسرائیل و نه جمهوری اسلامی، هیچ‌کدام جنگ نمی‌خواهند. اما تا زمانیکه استراتژی نظامی جمهوری اسلامی در سوریه تغییر نکند، حملا اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان شیعه ادامه خواهد داشت.»