در آستانه روز جهانی مطبوعات، نام چهار روزنامه نگار ایرانی بعنوان قهرمان اطلاع رسانی منتشر شد

0
160

به نظر کریستف دو لوار دبیر اول گزارشگران بدون مرز، این قهرمانان اطلاع رسانی برای همه زنان و مردانی که به نبرد برای آزادی باور دارند یک “منبع الهام” بشمار می آیند. او تاکید می کند که بدون چنین کوشش هائی حتی کلامی هم از گسترش عرصه آزادی نمی توان گفت.

گزارشگران بدون مرز امسال در تدارک روز جهانی مطبوعات (که سوم ماه مه خواهد بود) با انتشار بیانیه ای برای اولین بار دست به ابتکار جدیدی زده و نام صد نفر از روزنامه نگاران در سراسر جهان را که با اراده قوی و شهامت اخلاقی در راه انتقال اخبار مبارزه کرده اند به عنوان “قهرمان اطلاع رسانی” معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اطلاعیه گزارشگران تصریح می کند که “این صد قهرمان، آمال خود را در خدمت منافع عامه قرار داده اند و به این عنوان ارزش نمونه بودن را دارند.”

به نظر کریستف دو لوار دبیر اول گزارشگران بدون مرز این قهرمانان اطلاع رسانی برای همه زنان و مردانی که به نبرد برای آزادی باور دارند یک ” منبع الهام ” بشمار می آیند. او تاکید می کند که بدون چنین کوشش هائی ” حتی کلامی هم از گسترش عرصه آزادی نمی توان گفت.”

در میان این گروه صد نفره از ” قهرمانان” نام هفت نفر از روزنامه نگاران فارسی زبان بچشم می خورد که چهارنفر آنها ایرانی ، دو نفرشان افغانی و یک نفر از آنها اهل تاجیکستان است. در این گروه هفت نفره نام دو زن روزنامه نگار به چشم می خورد که با اقدامات شجاعانه خود در سالی که گذشت ، به این فهرست قهرمانان راه یافته اند. خانم نجیبه ایوبی روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در افغانستان و خانم ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار مبارز و سرشناس ایرانی لقب قهرمانی سازمان گزارشگران را به خود اختصاص داده اند.

عدنان حسن پور روزنامه نگار پر شهامت کرد – بعنوان قدیمی ترین زندانی در میان روزنامه نگاران ایرانی – و نیز سیامک قادری روزنامه نگار و وبلاگ نویس ایرانی که تا کنون دو سال از چهار سال محکومیت خود را پشت سر گذاشته و سعید متین پور روزنامه نگار آذربایجانی و فعال قدیمی رسانه ای که او هم دوران زندان خود را می گذراند، سه روزنامه نگار ایرانی هستند که به مقام قهرمانی راه یافته اند.

باید اضافه کرد که ژیلا بنی یعقوب مدیر کانون زنان ایرانی دوسال پیش نه فقط به زندان محکوم شد، بلکه بمدت سی سال از شغل روزنامه نگاری حکم محرومیت گرفت.کتاب خاطرات زندان او در خارج از کشور منتشر و با استقبال زیادی روبرو شده است.

خانم نجیبه ایوبی نیز ریاست موسس رسانه ای کلید را بعهده دارد که شبکه ای از هشت دستگاه رادیوئی است. او همچنین مسئولیت انتشار سه نشریه نوشتاری را نیز بر دوش دارد. خانم ایوبی سال گذشته جایزه شجاعت در ژورنالیزم را بخود اختصاص داد.

دو روزنامه نگار سرشناس دیگر هم در لیست قهرمانان فارسی زبان بچشم می خورند که یکی دانش کروخیل روزنامه نگار صاحب نام افغانی و مدیر آژانس مستقل خبری پژواک است و دیگری نورالدین کارشیبوف روزنامه نگار معروف تاجیکی است که از پانزده سال پیش بنیان گذار اتحادیه ملی رسانه های مستقل تاجیکستان بشمار می رود.