در آستانه انتشار گزارش آمانوِ؛ فرانسه خواستار “پاسخ دقیق” آژانس درباره فعالیت ایران شد

0
187

در آستانه انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های ادعایی مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، فرانسه خواستار ارائه “پاسخی دقیق” به این پرونده شد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس قرار است ابتدای دسامبر ارزیابی نهایی خود درباره موضوعات گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی.ام.دی، را به اعضای شورای حکام آژانس ارائه کند تا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

پرونده ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) ، حدود یک دهه است که مورد اختلاف ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است و موجب شده است که کشورهای غربی در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ابزار تردید کند.

ایران و آژانس برای حل و فصل این موضوع، ساعاتی پیش از اعلام توافق جامع هسته‌ای ۲۳ تیر ماه در وین، توافقنامه‌ای موسوم به “نقشه راه” امضا کردند که بر اساس آن، پرونده پی.ام.دی باید تا آخر سال جاری میلادی مختومه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه گفته است که این نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد باید همه اطلاعاتی را که در ارتباط با فعالیت‌های گذشته ایران در اختیار دارد، همراه با “جزئیات لازم”، ارائه کند.

رومن نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روزانه خود در پاریس تاکید کرد که “انتظار داریم آژانس همه اطلاعاتی را که در اختیار دارد، با ذکر جزئیات لازم، ارائه کند.”

حل و فصل این موضوع توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی – که مسئولیت راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات ایران در توافق جامع اتمی یا برجام را بر عهده دارد – گامی اساسی در راستای اجرای توافق وین خواهد بود.

در صورتی که در گزارش نهایی آقای آمانو به شورای حکم آژانس، به طور مشخص ذکر شود که ایران در گذشته فعالیت‌هایی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است، آنگاه اجرای برجام با مشلات جدی روبرو خواهد شد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و از مذاکره کنندگان ارشد ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، پیشتر تهدید کرده بود حتی اگر گوشه‌ای از پرونده پی.ام.دی باز بماند، تهران اجرای برجام را متوقف خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ با این حال دیپلمات‌ها در وین در هفته‌های گذشته گفته اند که انتظار ندارند این موضوع در ارزیابی مدیر کل آژانس به وضوح اشاره شود. خود آمانو نیز گفته بود که گزارش نهایی به شورای حکام، حاوی “نتیجه گیری مشخص و قطعی” نیست و به اصطلاح “سیاه و سفید” نخواهد بود.

برخی فعالیت‌های ایران در سایت نظامی پارچین، از موارد اختلافی بین ایران و آژانس بوده است. مدیرکل آژانس در سفر اخیر خود به ایران، شخصا از این محل دیدن کرد.

ایران می گوید برنامه هسته‌ای آن کشور صلح آمیز بوده و هست و با تاکید بر “صرفاً نظامی بودن” پارچین، از ورود بازرسان آژانس به آن جلوگیری می‌کرد.

با این حال بر اساس نقشه راه مورد توافق ایران و آژانس، که خبرگزاری آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده است، کارشناسان ایران نمونه های محیطی را از آن محل جمع آوری و سپس به آژانس تحویل می‌دهند.

ارزیابی نهایی مدیرکل آژانس، بر پایه همین نمونه های تحویلی و دیگر اطلاعات محرمانه تکمیلی تنظیم خواهد شد.