دریاچه نمک مرنجاب، نگین سپیدرنگ کویر

0
813

دریاچه نمک آران و بیدگل که شوری نامش هیچ گاه مانعی بر شیرینی حیات و منفعتی که می‌تواند داشته باشد نیست، یکی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بالای اقتصادی و فرهنگی کشور است که تا کنون به آن کمتر توجه شده است.

 در آران و بیدگل، دریاچه نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مرنجاب آران و بیدگل با 2400 کیلومتر مربع مساحت نگین سپیدرنگ کویر است. این دریاچه در پشت کاروانسرای تاریخی مرنجاب حاصل چندین هزار سال ورود آب شور رودها و سیلاب‌هایی است که نمک خاک شور منطقه را در خود حل کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد علت تشکیل دریاچه نمک گفت: میلیون‌ها سال پیش دریایی به نام “تتیس” در این منطقه بوده که به مرور زمان خشک شده و بعدها عمیق‌ترین قسمت آن با سرازیر شدن آب زمین‌های اطراف در این منطقه و به خاطر خاصیت چسبندگی خاک و باتلاقی بودن آن، دریاچه نمک شکل گرفته است.

ابوالفضل معینی‌نژاد ‌افزود: هشت ضلعی‌های خانه زنبوری متشکله در این دریاچه به صورت طبیعی و به سپیدی برف از کریستال‌های نمک، منظره‌ای زیبا در پیش چشم بازدیدکنندگان مجسم می‌سازد و این دریاچه را به یکی از جاذبه‌های استثنایی طبیعی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: نحوه تشکیل چند ضلعی‌های منظم با دیواره‌های کریستالی و بلوری در سطح دریاچه از منظره چشم نوازی برخوردار است و چنانچه راه ارتباطی آن ساماندهی شود می‌تواند به یکی از مناطق سیاحتی تبدیل شود.

معینی‌نژاد رویش گیاهان مختلف، زندگی چهار پایان و چاه آب شیرین در اطراف دریاچه را از دیگر بخش‌های قابل توجه دریاچه نمک آران و بیدگل دانست که در کنار شوری منطقه جاذبه‌ای شگفت‌انگیز برای جذب گردشگران است.

هم‌چنین رییس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل، این دریاچه نمک را از مهم‌ترین جاذبه‌های کویر مرنجاب معرفی کرد و گفت: دریاچه نمک آران و بیدگل در فصل تابستان خشک و پوشیده از نمک است و در زمستان ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به دو سانتی‌متر می‌رسد.

maranjab-41big

عباس متولی، از دریاچه نمک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نام ‌برد و ‌افزود: هرسال تعداد زیادی از گردشگران که برای بازدید از کاروانسرای مرنجاب به شهرستان سفر می‌کنند، از دریاچه نمک نیز بازدید می‌نمایند.

متولی، جذاب‌ترین بخش دریاچه نمک آران و بیدگل را هشت ضلعی‌های بلوری شکل و وجود جزیره بی‌نظیر سرگردان در دل دریاچه دانست و گفت: جزیره سرگردان با حالتی کشتی مانند با دو سر نامعلوم و برخوردار از سنگ‌های آتش فشانی و تپه‌های بلند چشم انداز بی‌نظیری را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

هم‌چنین یک کارشناس شیمی در خصوص نتایج تحقیقات خود در مورد دریاچه نمک آران و بیدگل گفت: دریاچه نمک آران و بیدگل علاوه بر دارا بودن مشتقات نمک شامل نمک خوراکی، صنعتی و آزمایشگاهی دارای مهم‌ترین منابع معدنی کمیاب دنیاست.

حسین آرامی افزود: تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که بیش از 30 ماده غنی معدنی از قبیل منیزیوم، پتاسیم، لیتیوم و بروم است که تهیه این مواد همواره موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی کارخانه فرآوری شورابه‌های نمک در آران و بیدگل، نه تنها هزاران نفر از این شهرستان و شهرهای مجوار مشغول به فعالیت می‌شوند، بلکه اصلی‌ترین منابع معدنی دنیا در این دریاچه قابلیت فرآوری و استفاده و حتی صادرات را دارد.

به گزارش ایسنا؛ آرامی اظهار کرد: وجود منابع غنی معدنی در دریاچه نمک آران و بیدگل آن را به عنوان چاه نفتی معرفی کرده که هنوز کشف نشده است.