دریاچه نمک قم مانند دریاچه ارومیه می شود

0
324
دریاچه نمک قم رفته‌رفته به یکی از کانون‌های بحران محیط‌زیست تبدیل می‌شود؛ بحرانی به ابعاد ۲هزارهکتار کانون ریزدگرد نمکی که پایتخت‌نشینان را هم تهدید می‌کند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در 25فروردين‌ماه سال‌جاري در دويست‌و‌پنجاهمين جلسه علني شوراي شهر تهران با طرح اين موضوع، گفت كه «درياچه نمك حوض سلطان تا ۳۰ سال ديگر به بحران زيست‌محيطي تهران تبديل مي‌شود»؛ هشداري كه به زعم اين مقام مسئول شهرداري تاكنون هيچ‌يك از متخصصان زيست‌محيطي به آن اشاره‌اي نكرده‌اند.

حالا 11روز از طرح اين موضوع در جلسه علني شوراي شهر گذشته و معاون فني اداره كل محيط‌زيست استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تأييد گفته‌هاي معاون فني و عمراني شهرداري تهران، مي‌گويد كه بحران درياچه نمك و بحران آن بر سلامت پايتخت نشينان و محيط‌زيست اثر مي‌گذارد.

سيد احمد شفيعي، با اشاره به اينكه بحراني كه دامنگير دریاچه ارومیه شده در حال حاضر در درياچه نمك آغاز شده است، تأكيد كرد: چنانچه پايتخت‌نشينان بخواهند بحران ريزگردهاي خود را مديريت كنند بايد فكري براي درياچه نمك داشته باشند زيرا اين درياچه نزديك‌ترين كانون ريزگرد به تهران است، گرچه ساير استان‌هايي كه در اين حوضه آبخيز قرار دارند نيز بايد برنامه‌هاي مديريتي خود را براي در امان ماندن از مخاطرات اين درياچه ارائه دهند.

  • نابودي دشت مسيله

آنطور كه اين مسئول محلي مي‌گويد: دشت مسيله به‌دليل خشكسالي، امروز ۹۵ درصد از اكو‌سيستم خود را از دست داده و به كوير و كانوني براي ريزگردها تبديل شده است.

اين درحالي است كه اين دشت كه در حد فاصل درياچه نمك و درياچه حوض سلطان قرار دارد زماني نه چندان دور پوشيده از جنگل‌هاي كويري بود و با دريافت سيلاب‌هاي مناطق بالادست و گونه‌هاي جانوري و گياهي، اكوسيستمي بسيار غني‌اي را در مركز فلات ايران مركزي شكل داده بود.

به گفته شفيعي، برداشت بيش از حد آب از بالادست درياچه موجب شور شدن آب‌هاي زيرزميني و حركت آن به سمت دشت‌ها و مراتع مي‌شود كه پيامد آن، نابودي كشاورزي و خالي‌شدن روستاها و به خطر افتادن مراتع است.

به گزارش همشهری؛ براساس آنچه معاون فني اداره كل محيط‌زيست استان قم به آن اشاره مي‌كند: بحران درياچه نمك از ۵۰سال قبل آغاز شده و روند كندي را دنبال مي‌كرده اما از سال ۱۳۸۲ و با آغاز خشكسالي اين بحران شدت گرفته است، به‌طوري كه طي اين 10سال 11روستاي واقع شده در حد فاصل درياچه نمك و حوض سلطان خالي از سكنه شده است.