درخواست 140 قانونگذار آمریکایی از بایدن برای گنجاندن بندهای جدید در «برجام» شدند

0
38

140قانونگذار آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در یک اجماع بی‌سابقه از دولت جو بایدن خواستار دستیابی به «رویکردی جامع» با جمهوری اسلامی شدند.

نمایندگان دو حزب بر ضرورت گنجاندن برنامه موشکی جمهوری اسلامی، تهدید امنیت ملی آمریکا، حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و شبه‌نظامیان مسلح در لبنان، عراق، یمن و سوریه و همچنین رفتارهای مخرب و بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در خاورمیانه، در کنار برنامه هسته‌ای در توافق جدید تاکید کردند.

این نمایندگان در نامه‌ای مشترک که در شبکه تلویزیونی آمریکایی « ABC News» منتشر شد، از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جو بایدن خواستند که در هر توافق جدیدی نه تنها برنامه هسته‌ای بلکه دیگر مسائل نیز گنجانده شود.

نمایندگان همچنین به مسئله زندانیان آمریکایی که در ایران به طور غیر قانونی محکوم شدند، اشاره کرده و خواستار گنجاندن مسئله آنها در هرگونه توافق احتمالی برای احیای برجام شدند.

مایک والتز، نماینده جمهوری‌خواه از فلوریدا که به تدوین این نامه مبادرت کرده بود، گفت: «با وجود برخی اختلاف‌های سیاسی اما دو حزب در باره موضوع بحث برانگیز توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی، همکاری بین دو حزب وجود دارد».

او افزود که نمایندگان دو حزب از اتفاق‌ نظر درباره توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی، خوشحال هستند.

در ابتدای این نامه که 70 نماینده جمهوری‌خواه و 70 نماینده دموکرات کنگره آمریکا آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «در حالی که دولت بایدن مذاکره با جمهوری اسلامی را در دست بررسی دارد، این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی‌های فراحزبی خود در باره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و دیدگاه‌های مشترک مبنی بر یک توافق یا مجموعه‌ای از توافقات با جمهوری اسلامی باید ماهیتی جامع داشته باشند و به طیف کاملی از تهدیدهای جمهوری اسلامی در منطقه بپردازند.»

در نامه نمایندگان آمریکا آمده است :«جمهوری اسلامی از زمان آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرایی تاکنون همچنان به آزمایش فناوری موشک‌های بالستیک که می‌تواند به صورت بالقوه در توسعه موشک‌های هسته‌ای نیز به کار رود و تأمین مالی و حمایت از تروریسم در خاورمیانه و مشارکت در حملات سایبری به‌منظور مختل کردن اقتصاد جهانی ادامه داده است.»

نمایندگان کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته‌اند که جمهوری اسلامی را به «پایبندی به تعهدات بین‌المللی» و «پایان دادن به رفتارهای شرورانه» در منطقه و جهان تحت فشار قرار دهد.

در همین حال آنتونی براون یکی از نمایندگان کنگره گفت:«ما هر کسی که بتواند دموكرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به اتفاق نظر و اتحاد سوق دهد، تشویق خواهیم کرد. ما باید در مقابل برنامه ‎های هسته‌ای جمهوری اسلامی و خطرات ناشی از آن متحد باشیم ».

العربیه نوشت؛گفتنی است این دومین نامه‌ای است که در ارتباط با مسئله توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی از سوی نمایندگان کنگره به دولت جو بایدن ارسال می‌شود.