درخواست ۹۶ فعال مدنی ایران برای آزادی «سریع و بدون قید و شرط» سعید رضوی فقیه

0
174

۹۶ فعال سیاسی و مدنی در نامه ای خطاب به مسولان قضایی ایران، خواستار آزادی سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی شدند که در حال حاضر به دلیل بیماری قلبی نیاز به مراقبت های پزشکی در خارج از زندان دارد. این زندانی چند روز پس از عمل جراحی قلب و برخلاف نظر پزشکان متخصص در روز ۱۸بهمن ماه از بیمارستان به زندان بازگردانده شده است.

این فعالان سیاس و مدنی در نامه خود آزادی «هر چه سریعتر و بدون هیچ قید و شرط او» شده اند و نوشته اند: «هشدار می دهیم که هر اتفاق ناگواری که برای او بیفتد، بدون شک مسولیتش با آن مقامات خواهد بود. حداقل انتظار می رود در زودترین زمان ممکن مرخصی استعلاجی برای درمان مناسب و کامل بیماری قلبی به وی اعطاء شود.» 

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به بستری شدن این زندانی در بیمارستان نوشته شده است:‌ «هرچند دستگیری و حبس فعالان سیاسی و دگراندیشان ،بدل به امر عادی در کشور گردیده و شنیدن اخبار آنان در نظر خلق عادی تلقی می گردد، اما تصویر به بند کشیده شده او، بر روی تخت بیمارستان ، دل را غمناک کرده و بغضهای فرو خفته در گلو را می شکند. این برخورد ظالمانه پرسشی ژرف پیش رو می نهد که بی عدالتی تا کجا باید سایه شومش را بر میهن بگستراند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ این نامه به امضا فعالان مدنی مانند مهناز پراکند، حسن یوسفی اشکوری، کاظم علمداری و حسن فرشتیان رسیده است.

سعید رضوی فقیه ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۲ بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و اوایل بهمن ماه ۱۳۹۳ به دلیل بیماری حاد قلبی از زندان رجایی شهر به بیمارستان امام خمینی منتقل شد و در آنجا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. با این حال علیرغم مخالفت پزشکان و حال وخیم جسمی این زندانی، او با اجبار ماموران زندان در شامگاه ۱۸ بهمن ماه از بیمارستان به زندان برگردانده شد.

سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تعدادی از روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب مانند «صبح امروز، بهار، یاس نو، وقایع اتفاقیه و نوروز» همکاری داشت. او ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۲ در کرج به علت آنچه خبرگزاری فارس آن را سخنرانی «ساختار شکنانه» در جمع اصلاح طلبان شهر همدان عنوان کرد، بازداشت شد.

سعید رضوی فقیه در دومین همایش فصلی اصلاح طلبان استان همدان در اسفند ماه ۱۳۹۲ سخنرانی با عنوان «بررسی موانع و راهبردهای تدبیر و امید» داشت که در آن به ساختارهای نظام و رهبر جمهوری اسلامی حمله کرده بود. پس از این سخنرانی او از سوی خبرگزاری های مانند فارس و تنسیم مورد انتقاد قرار گرفت.

این روزنامه نگار در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: «ما از انقلاب مشروطیت تا الان هفت زمامدار به خودمان دیدیم، زمامدار هفتم آیت الله خامنه ای است، شش زمامدار دیگر از دنیا رفته اند. از این شش زمامدار، زمامدار اول، مظفر الدین شاه و زمامدار ششم، آیت الله خمینی حکومت خودشان را به پایان بردند و احترام خود را حفظ کردند و در ایران دفن شدند. چهار زمامدار دیگر اما حکومت خودشان را هیچ وقت به پایان نبردند یا تبعید شدند یا در غربت مردند.»

او در ادامه گفته بود: «امر مشترکی بین این چهار نفر بوده که هیچکدام مردم دار نبودند، یا مردم سالاری هم کاری نداشتند و در برابر اراده مردم ایستادند.»

سعید رضوی فقیه برای اولین بار در مرداد ماه سال ۱۳۸۲ وقتی عضو شورای سردبیری روزنامه اصلاح طلب «یاس نو» بود بازداشت شد. دلیل بازداشت او نوشتن مقالات اعتراضی به حکم اعدام هاشم آغاجری در این روزنامه بود. او دو ماه در سلول انفرادی زندان اوین بود و پس از آن آزاد شد.

این روزنامه نگار در دولت محمود احمدی نژاد برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت اما در سال ۱۳۸۷ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی پاسپورتش توقیف و ممنوع الخروج شد و به اتهام فعالیت های تبلیغی علیه نظام به ۴ سال حبس محکوم شد اما هیچگاه این حکم اجرا نشد. او مدتی بعد دوباره به فرانسه بازگشت. نهایتا این روزنامه نگار در ۱۵ اسفند ماه سال گذشته به دنبال سخنرانی جنجالیش بازداشت شد و تاکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد.

سایت جرس در آن روزها طی خبری و عکسی از او روی تخت بیمارستان منتشر کرد که سعید رضوی فقیه در تمام مدت با «دستنبد و پابند» در بیمارستان بستری و «ممنوع الملاقات» بوده است.

سایت کلمه نیز خبر داده بود که چند مامور امنیتی او را شبانه روز تحت کنترل دارند و او را ایزوله کرده اند. سایت کلمه همین طور در خصوص علت بیماری این زندانی نوشته بود سعیدرضوی فقیه به دلیل نداشتن رژیم غذای مناسب و دریافت دارو در زندان، دچار گرفتگی شدید عروق قلب شده است.