درخواست چهار کشور برای تشکیل نیروی دفاعی مشترک اروپا

0
567

در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، چهار ارتش بزرگ این اتحادیه در صدد همکاری‌های بیشتر نظامی و امنیتی برآمده‌اند. وزرای دفاع آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پیشنهادات خود را برای تشکیل یک ارتش مشترک اعلام کرده‌اند.

پیشنهاد تشکیل یک ارتش متشکل اروپایی که ابتدا از سوی آلمان و فرانسه ارائه شده بود، با حمایت‌های بیشتری روبرو شده است. وزرای دفاع آلمان و فرانسه چندی پیش به طور مشترک طرحی را برای تشکیل یک ارتش واحد اروپایی ارائه دادند. ایتالیا و اسپانیا نیز حالا این پیشنهاد را پذیرفته‌اند.

در نامه مشترکی که وزاری دفاع این چهار کشور اروپایی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نوشته‌اند از لزوم یک “سیاست دفاعی قوی، معتبر و واقع‌بینانه” صحبت شده است.

در این نامه همچنین عنوان شده که این ارتش مشترک می‌تواند در کشورهای بحران‌زده‌ای چون کنگو، مالی و سومالی که نیروهای ناتو در آنجا حضور ندارند نقش بیشتری ایفا کند.

ارتش مشترک اروپا ضمنا باید این توانایی را داشته باشد که در مواقع ضروری خودش رأسا وارد عملیات نظامی در سطح بسیار بالا شود. وزرای دفاع چهار کشور اروپایی با توصیف شرایط کنونی اروپا در نامه خود نوشته‌اند: «ما معتقدیم در موقعیت پیچیده سیاسی کنونی که حاصل بحران مهاجران، مشکلات اقتصادی و امنیتی و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و  به دلیل بدتر شدن فضای امنیتی در داخل و خارج اروپا، وجود یک سیاست دفاعی منسجم و قوی اروپایی ضروری است.»

اهداف پیشنهاد ارتش مشترک.

به نظر کارشناسان، وزرای دفاع این چهار کشور اروپایی با نوشتن این نامه پیش از هرچیز قصد داشته‌اند نشان دهند که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه فلج نشده است.

از نگاه این ناظران، هدف بعدی زمینه‌چینی برای نشست بعدی شورای اروپا بوده که قرار است ماه دسامبر برگزار شود. و آخرین هدف نویسندگان این نامه این بوده که کشورها و دولت‌های دیگر اروپایی ابگذارند که  سایر کشورها در سطحی کوچکتر با یکدیگر همکاری‌های امنیتی داشته باشند.

تلاش برای تشکیل یک ارتش واحد اروپایی پیشتر نیز سابقه داشته است. این تلاش اما یک بار در سال ۱۹۵۴ با مخالفت فرانسه و بریتانیا شکست خورد. در شرایط کنونی اما تشکیل یک نیروی دفاعی ضروری‌تر از قبل است چرا که بریتانیا که بزرگترین ارتش در اروپا را دارد این اتحادیه را ترک کرده است. 

در نامه وزیران دفاع چهار کشور اروپایی تاکید شده که هدف آنها تشکیل یک ارتش اروپایی نیست بلکه تعیین یک سیاست امنیتی و دفاعی مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپاست. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که این نیروی دفاعی مشترک جایگزینی برای ناتو نیست بلکه مکمل آن است.

وزرای دفاع آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که این نیروی دفاعی مشترک با همکاری تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا شکل بگیرد. اینکه این ایده چقدر از طرف تمامی کشورهای اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار گرفته و اجرایی شدن آن پیگیری شود هنوز روشن نیست.

به گزارش دویچه وله؛ دیپلمات‌های اتحادیه اروپا پس از این پیشنهاد، یادآوری کرده‌اند که با خروج بریتانیا از این اتحادیه اهمیت نظامی اروپا کمتر شده است. ۸۰ درصد بودجه ناتو از کشورهای غیراروپایی مثل بریتانیا، آمریکا و کانادا تامین می‌شود.