درخواست نمایندگان اتحادیه اروپا از فدریکا موگرینی برای پیگیری سرنوشت دکتر احمدرضا جلالی

0
252

شماری از نمایندگان پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند تا نسبت به پیگری سرنوشت احمدرضا جلالی، پزشک زندانی در ایران اقدام نماید. احمد رضا جلالی، پزشک متخصص حوادث اضطراری و کارشناس مدیریت «بحران پزشکی»، در تاریخ پنجم اردبیهشت سال ١٣٩٥ خورشیدی درتهران دستگیر و در مهرماه همان سال به اتهام جاسوسی به مرگ محکوم شد.

مارک دومِس‌ماکِر، نماینده بلژیک در پارلمان اروپا، در نشست بررسی أوضاع جمهوری اسلامی با اشاره به صدور حکم اعدام برای دکتر احمدرضا جلالی، گفت: آخرین تصویری که از او دیدم من را بسیار عصبانی و نگران کرد. در این تصویر، فرد بیمار و وحشت‌زده‌ای را می‌بینید. این نماینده اتحادیه اروپا تاکید کرد: آیا هنوز هم ما نمایندگان پارلمانی می‌توانیم کاری انجام دهیم؟

فدریک ریس، دیگر نماینده بلژیک در پارلمان اروپا هم خطاب به فدریکا موگرینی با طرح این پرسش که “آیا به هنگام دیدار اخیر با وزیر أمور خارجه جمهوری اسلامی، از سرنوشت احمدرضا جلالی جویا شدید؟”، گفت: اگر غیر از این است، می‌خواهم بدانم خانم موگرینی قرار است چه کاری انجام دهد.

در این نشست که به منظور بررسی أوضاع جمهوری اسلامی با حضور نمایندگان پارلمان اروپا برگزار شد، یوهانِس هان، مسئول سیاست منطقه‌ای اتحادیه اروپا، در غیبت فدریکا موگرینی، به پرسش‌های نمایندگان اتحادیه اروپا پاسخ داد.

یوهانِس هان، در پاسخ به پرسش فدریک ریس، در قبال سرنوشت احمدرضا جلالی متذکر شد که چون وی در دیدار اخیر میان فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف حضور نداشته است، بنابراین نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد.

احمدرضا جلالی، پزشک متخصص حوادث اضطراری و کارشناس مدیریت «بحران پزشکی»، پیش از دستگیری در جمهوری اسلامی، در موسسۀ «کارولینسکا» در کشور سوئد به کار اشتغال داشت و به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های «وریچ» بروکسل و «پیه مونته» در ایتالیا در زمینه تخصص خود تدریس می‌کرد.

وی که برای انجام سخنرانی به جمهوری اسلامی دعوت شده بود، در تاریخ پنجم اردبیهشت سال ١٣٩٥ خورشیدی درتهران دستگیر و در مهرماه همان سال به اتهام جاسوسی به مرگ محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید احمد رضا جلالی در زندان تحت فشار قرار گرفته تا به جاسوسی برای یک کشور متخاصم اعتراف کند و اسنادی را در این جهت امضاء نماید. در پی مخالفت وی با این اقدام به وی گفته شده که به عنوان “محارب” حکم اعدام علیه او صادر خواهد شد.