درخواست نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه اروپا

0
251

با توجه به تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا وزیر خارجه آلمان خواستار نشست اظطراری وزیران خارجه اتحادیه اروپا شد. صدراعظم آلمان هم قرار است برای گفت‌وگو در باره این بحران با رئیس جمهوری روسیه ملاقات کند.

افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده و در پی آن اعلام کاهش وابستگی جمهوری اسلامی به برجام، سیاستمداران اروپایی را به جنب و جوش انداخته است.

روز دوشنبه، ۱۶ دی‌ماه (ششم ژانویه) هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که با همتایان بریتانیایی و فرانسوی خود نشست‌های مشورتی برگزار می‌کند و از جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه را که قرار بود روز ۲۰ ژانویه برگزار شود، جلو بیاندازد.

ساعاتی بعد خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بورل تاریخ این نشست را ۱۰ ژانویه اعلام کرده است. 

ماس روز دوشنبه به رادیو سراسری آلمان (دویچلندفونک) گفت، این خبر را که جمهوری اسلامی دیگر به تعهدات خود در برجام برای محدودیت سانتریفوژها پایبند نیست، نباید سرسری گرفت.

به اعتقاد او، این اقدام، نخستین گام برای فسخ پیمان هسته‌ای به‌شمار می‌رود که برای تمامی طرفین “یک ضایعه”َ خواهد بود.

استفاده از کانال‌های ارتباطی

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا گفت، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا باید به سرعت در مورد رویکردی مشترک در این زمینه به توافق برسند.

هایکو ماس تصریح کرد: «ما اروپایی‌ها کانال‌های ارتباطی ثابت و قابل اعتمادی با طرفین درگیر داریم و باید در این شرایط از آنها استفاده کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان قرار است که روز شنبه با صدر اعظم این کشور برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر کند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل در این راستا گفت، روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، در حل مناقشه‌های بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد.

تاکید بر ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی

جوزپ بورل از عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی خود ابراز تاسف کرد. او در پیامی توئیتری نوشت، با توجه به شرایط فعلی، اجرای کامل توافق هسته‌ای اکنون بیش از هر زمانی برای ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی اهمیت دارد.

پیتر استانو، سخنگوی هماهنگ‌کننده  سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، برای جلوگیری از افزایش بحران “فعالیت‌های زیادی وجود دارد و تلفن‌های زیادی زده می‌شود”.

به گزارش دویچه وله؛ در این راستا بورل از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای سفر به بروکسل در هفته جاری دعوت کرده است.